Piraya

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hamnakvaristen
    • April 2003
    • 16

    Piraya

    Kan man ha 12 st 15 cm i ett 222....verkar trångt men skulle uppskatta ett svar från proffsen)
    Kan inte allt men nåt!!! Vatten=Liv..så skaffa akvarium så lever du!!
  • Guy Palm
    • March 2002
    • 5720

    #2
    Har aldrig själv haft någon Piraya, men du kan nog hitta svar på dina frågor i denna artiklen:
    Guy
    ,Poecilia,SKS,GOC,

    Kommentar

    • Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

      #3
      12 st 15 cm borde ha ca 1000-1500 liter evigt rekomendationer jag plockat upp här o var för om man har pirayor på rätt sätt är dom väldigt aktiva fiskar!

      en tanke kan vara att en solitär piraya är modigare än stim pirayor eftersom dom inte behöver oroa sig över att bli bitna om dom släpper garden.
      solitär pirayor kan hållas i 250-700 liters beroende på sort (lilla serrasalmus altuveis [17cm] eller gigantiska rhombreus [60cm+] men till ett vuxet exemplar av rhom så behövs det ett STORT akvarium som ni kanske redan sett )
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

      Kommentar

      • Hamnakvaristen
        • April 2003
        • 16

        #4
        Tackar o bugar))
        Kan inte allt men nåt!!! Vatten=Liv..så skaffa akvarium så lever du!!

        Kommentar

        • faebo_tarzan
          • December 2004
          • 119

          #5
          Jag skulle säga tvärtom, ju fler man har desto modigare blir dom i stimmet. Pirayor ska man ju helst inte ha ensamma pga att det är en stimfisk. Tänk på att dom växer också och blir större. Jag har 6 stycken 10 cm rödbukade pirayor (de vanligaste) i mitt 720 liters och det räcker precis. Så 12 stycken i ett 222 liters tycker jag e väldigt lite.

          Jämför med denna bilden

          Kommentar

          • Hamnakvaristen
            • April 2003
            • 16

            #6
            ja jag är ingen expert men ser ju nu på dom jag har i affären,,köpte dom som små för knappt 1 år sedan och dom är 15 cm ca nu..går i ett 320 liters och jag tycker det känns trångt,men uppskattar att man kan fråga dom som innehar mer kunskap ang dessa cola firrar..ang 222 så hade jag nog sagt att det var för trångt..men bättre att få svart på vitt när kund frågar...5 st i ett 222 så länge tills killen skaffat större kan väl funka???har berättat allt jag kunde och han ville testa detta så..vad göra..kunden har väl alltid rätt..mvh stefan
            Kan inte allt men nåt!!! Vatten=Liv..så skaffa akvarium så lever du!!

            Kommentar

            • Tastyfish
              • February 2005
              • 1761

              #7
              Ursprungligen postat av faebo_tarzan
              Jag skulle säga tvärtom, ju fler man har desto modigare blir dom i stimmet. Pirayor ska man ju helst inte ha ensamma pga att det är en stimfisk. Tänk på att dom växer också och blir större. Jag har 6 stycken 10 cm rödbukade pirayor (de vanligaste) i mitt 720 liters och det räcker precis. Så 12 stycken i ett 222 liters tycker jag e väldigt lite.

              Jämför med denna bilden
              http://www.guidedconnections.com/gal...gentina_lg.jpg
              attackerar dinna pirayor nånsin rutan? jag tror inte det.
              alla som har fina exemplar av pirayor solitärt har vart med om många gånger då fisken i fråga attackerat rutan! för den delen så föreslog jag serrasalmus arter till han då dom INTE är stimmfiskar. jag säger bara lycka till att hålla serrasalmus arter i stimm. och för att retas lite så finns det folk som haft pygocentrus natteteri för sig själva med stor framgång.
              Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
              Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
              Måste skaffa mig fler djur!

              Kommentar

              • faebo_tarzan
                • December 2004
                • 119

                #8
                Nej, mina pirayor attackerar inte rutan och jag vet inte vad det har med saken, ämnet att göra heller. Sen finns det faktiskt en serrasalmus art som vad jag vet går att hållas i stim.
                Klart det går att ha en massa pirayor i ett litet akvarium men det kommer ju inte att hålla längden när dom bildar revir som stora och dom behöver öppna simytor.
                Sen detdär med att hålla 1 pygocentrus för sig, klart det går men dom är ju stimfiskar och ska bara inte leva ensamma.
                Sen om han nu ska testa att ha så många och stora pirayor i ett sånt litet akvarium så kommer pirayorna inte att trivas och bara sitta i ett hörn och stirra och han kommer tröttna på dom. Sen för att inte tala om hur smutsigt vattnet kan bli, dom skitar ju ner rätt mycket.
                Senast redigerad av faebo_tarzan; 11 September 2005, 09:40.

                Kommentar

                • Tastyfish
                  • February 2005
                  • 1761

                  #9
                  en liten fråga?
                  om nästan ett helt piraya tillägnat forum säger att det är ok att hålla pirayor solitärt och att dom oftast blir modigare då (dom slipper oroa sg över att bli bitna) så måste det väll endå vara ren fakta?
                  Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                  Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                  Måste skaffa mig fler djur!

                  Kommentar

                  • faebo_tarzan
                    • December 2004
                    • 119

                    #10
                    Syftar du på piranha-fury eller? Det är säkert någon som sagt det och jag säger inte att man INTE ska hålla dom ensamma. Men jag säger att det är en stimfisk och om man vill ha ut mycket mer av denna roliga fisk så ska man helst ha fler än en istället för att som vissa gör köpa en liten piraya och stoppa in den i sitt lilla kar och tro att den ska vara aggressiv sen blir dom besvikna och tycker pirayor är fega och tråkiga fiskar.
                    Jag säger bara att jag tycker 220 liter är för litet för 12st 15cm pirayor. Kan förresten rekommendera piranha-furys hemsida, om man nu får göra reklam för andra sidor, :P

                    Kommentar

                    • Tastyfish
                      • February 2005
                      • 1761

                      #11
                      dom som håller pirayor på rätt sätt (solitärt eller i stimm) får agressiva fiskar och om man inte vill ha fiskar som gömmer sig ska man ha ett "powerhead".
                      och faebo du kan inte säga att piraya är en stimmfisk då det finns så många olika..
                      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
                      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
                      Måste skaffa mig fler djur!

                      Kommentar

                      • faebo_tarzan
                        • December 2004
                        • 119

                        #12
                        ÄR inte powerhead cirkulationspump på engelska? Och varför blir dom fega av ett powerhead??? Nu var det ju faktiskt så att Hamnakvaristen frågade angående 12 stycken så jag drog slutsatsen om att det INTE handlar om någon serrasalmus art, och jag antog att det var den rödbukade pirayan han pratade om eftersom det verkar vara sällsynt med att det säljs någon annan art i Sverige.
                        Piraya är det latinska namnet på en piraya art som är stimfisk för att vara korrekt. Pirayor är väl samlingsnamnet på både serrasalmus och pyghocentrus.

                        Kommentar

                        • Stugge
                          • January 2005
                          • 12

                          #13
                          Ja du...

                          Jag har haft mina Rödbukade i 3 år nu , köpte dem när de va ca 2cm.
                          de är 9st i mitt 600 liters. alla är mellan 20-26 cm.
                          jag har inga problem, snacket om att man måste ha flera tusen liter är inget som du behöver lyssna på. Att ha 12 st i ett 222 är däremot inget jag skulle rekomendera. Ni kan kolla in mitt kar på länken.

                          Kommentar

                          • faebo_tarzan
                            • December 2004
                            • 119

                            #14
                            Snyggt kar Stugge. Det finns nog ingen gyllende regel och vissa säger att mans ka ha flera tusen liter, men man ser ju också på fiskarna hur dom mår. Har själv 6 stycken 10 cm i mitt 720 och det räcker för mig.

                            Kommentar

                            • Stugge
                              • January 2005
                              • 12

                              #15
                              Tackar.

                              Visst går det att ha som du 6st i ett 720 , det jag försöker säga är bara att man inte behöver flera tusen liter för att ha 5-10 st. Det viktiga är att man har ett långt kar. Mina fiskar mår finfint i sitt 600. Vill man ha lek så bör man ha ett större kar eller färre individer i tex ett 600.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...