Neontetror spårlöst borta!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mr Clean
    • August 2005
    • 5

    Neontetror spårlöst borta!

    Hej!
    Har precis startat ett nytt akvarium på ca 90l och lätt det stå ungefär en vecka med växter och inredning innan jag satte i lite fiskar. Använde mig även utav ett vattenberedningsmedel innan fiskarna kom i. Jag har ju läst här på zoopet att man ska ta det lite lugnt med fiskar i början så jag tänkte det kanske blir lagom med ett stim på 10 neontetror i början. Dom verkade trivas bra till jag en morgon upptäckte att 2 av dom var borta. Nästa morgon var ytterligare 1 utav dom borta. Gjorde därefter mitt första vattenbyte och passade på och titta i vattenrenare och under stenar om dom döda neonerna fanns där men inte ett spår. Kan dom ha dött under natten och blivit uppätna av dom andra neontetrorna? Har haft akvariet i cirka 2 veckor nu och dom kvarvarande 7 neontetrorna finns kvar och verkar trivas. Lite skumt med dom andra 3 bara. Är detta vanligt kanske?
  • Thommy
    • August 2005
    • 29

    #2
    Ursprungligen postat av Mr Clean
    Hej!
    Har precis startat ett nytt akvarium på ca 90l och lätt det stå ungefär en vecka med växter och inredning innan jag satte i lite fiskar. Använde mig även utav ett vattenberedningsmedel innan fiskarna kom i. Jag har ju läst här på zoopet att man ska ta det lite lugnt med fiskar i början så jag tänkte det kanske blir lagom med ett stim på 10 neontetror i början. Dom verkade trivas bra till jag en morgon upptäckte att 2 av dom var borta. Nästa morgon var ytterligare 1 utav dom borta. Gjorde därefter mitt första vattenbyte och passade på och titta i vattenrenare och under stenar om dom döda neonerna fanns där men inte ett spår. Kan dom ha dött under natten och blivit uppätna av dom andra neontetrorna? Har haft akvariet i cirka 2 veckor nu och dom kvarvarande 7 neontetrorna finns kvar och verkar trivas. Lite skumt med dom andra 3 bara. Är detta vanligt kanske?
    har du någon mal i anars verkar det skumt att dom för svann har du samma temp på vattnet.

    Kommentar

    • Mr Clean
      • August 2005
      • 5

      #3
      Nej det fanns bara dessa 10 neontetror i från början, inget annat. Tempen ligger på stadigt på 25-26 grader. PH är på ungefär 7-8 och KH på ca. 2-3. Lite lågt KH kanske men det förklarar ju inte att dom försvann. Resten verkar ju klara sig bra nu iallafall.

      Kommentar

      • lenis3
        • June 2004
        • 2254

        #4
        10 fiskar på en gång är rätt mycket för ett helt nystartat akvarium, förmodligen har nitriten stigt rejält! Ett bra tips är att köpa ett vettigt nitrit-test, exempelvis JLBs dropptest för strax över hundringen, köp inte multisticks (5-6 tester på en sticka alltså, inge bra)

        det troliga är nog att tetrorna dött och att de ligger döda i växterna eller bakom nån sten.

        du kan pröva att tillsätta nitrivec enligt anvisningen på flaskan, nitrivec är nyttiga bakterier.

        Lenis
        Min zoon
        Akvarier + undulaterna Polly och Pelle

        Kommentar

        • heljis

          • June 2003
          • 1150

          #5
          Ursprungligen postat av Mr Clean
          ...och lätt det stå ungefär en vecka med växter och inredning innan jag satte i lite fiskar.
          Varför?

          Ursprungligen postat av lenis
          10 fiskar på en gång är rätt mycket för ett helt nystartat akvarium, förmodligen har nitriten stigt rejält! Ett bra tips är att köpa ett vettigt nitrit-test, exempelvis JLBs dropptest för strax över hundringen, köp inte multisticks (5-6 tester på en sticka alltså, inge bra)
          10 neontetror är inte mycket för ett nystartat akvarium, speciellt om man inte övermatar. Nitrittoppen brukar dessutom komma efter 10-20 dagar. Nu framgår det inte hur länge akvariet varit igång, men jag fick för mig att det rör sig om kortare tid.
          Ett nitritttest är dock inte att förakta, speciellt vid ett nystartat kar och innan man lärt sig se på fiskarna om de mår bra eller inte.

          Jag tror på teorin att de dött och blivit uppätna. Resterna kan ha sugits in i pumpen och blivit så söndertrasade att de inte går att urskilja.
          Martin Heljedal

          They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

          Kommentar

          • Mr Clean
            • August 2005
            • 5

            #6
            Akvariet har nu varit igång i 2 veckor och fiskarna verkar trivas. Ska kolla nitriten för säkerhets skull. Antagligen har dom dött ja, och blivit uppätna av sin egen art eftersom det inte fanns några andra fiskar i då. Men det är väl så det är antar jag.
            Senast redigerad av Mr Clean; 20 August 2005, 14:51.

            Kommentar

            Arbetssätt...