Vad ska jag hitta på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lilla j
    • August 2005
    • 5

    Vad ska jag hitta på?

    Har köpt ett 114liters akvarium som jag får i september så nu sitter och klurar på vad jag ska ha i det. Tycker att tetror i massor är fint, men eftersom jag är rätt grön i denna hobby så tänkte jag ställa några frågor.

    * Hur många tetror kan man ha i ett 114liters akvarium? Det är 95cm långt.
    * Är det mycket svårare med kardnialtetror än med neontetror?
    * Kan man blanda flera sorters tetror eller kommer de att simma grupper då?
    * Bör man ha någon annan fisk i det akvariet också (bortsett från städare)?
    * Har förstått att man ska ha mörkt grus och en hel del växter, är det något annat man ska tänka på rent inredningsmässigt?

    Kanske är det någon som har nå'n helt annan idé om vad man skulle kunna hitta på, alla förslag mottages nyfiket och tacksamt.http://www.zoopet.com/forum/images/icons/icon7.gif
  • svensdotter
    • March 2005
    • 247

    #2
    hej

    skulle tro att dom flesta av tetrorna simmar ihop. Iaf fantomtetror och sorgmanteltetror gjorde de hos mig.
    Har hört att kardinaler är känsligare för bla vita prick, och att dom är allmännt svårare. Men är det inte bara att prova?
    blondin!

    Kommentar

    • Iris A
      • October 2004
      • 158

      #3
      Hej!
      Gissar att du drömmer om ett mäktigt stim i sprakande färger?

      Tetror stimmar vid fara, så om du vill att de ska rörasig samlat behöver du antingen ha en öppen yta där de inte är så skyddade (då stimmar de över den ytan), eller flera hanar av t ex fantomtetra, rosentetra eller ngn annan tetra där hanarna "strider" lite om honornas gunst. Du kan även ha en kejsartetra med honor, de är nämligen territoriella. Eller skaffaen dvärgciklid som sätter fart på tetrorna. Det sägs även att rödmunstetror stimmar bättre än andra tetror, men jag har ingen egen erfarenhet av dem.

      Jag har kardinaltetror, de är lite känsligare för stress än neontetror (som jag haft förut), men i övrigt har jag inte märkt någon skillnad. Se till att köpa friska exemplar bara. Gärna sådana som inte är så pyttesmå utan hunnit bli i alla fall halvvuxna (ung.3,5-4 cm).

      Tetror som liknar varandra kan stimma ihop, men det är inte säkert. Över huvud taget så stimmar de inte så mycket i de trygga växtsnåren, bara på öppna ytor och när du eller någon annan kommer och skrämmer dem

      Lycka till!
      Iris

      Kommentar

      • Lilla j
        • August 2005
        • 5

        #4
        Hej!
        Din gissning är alledeles riktig! Helst vill man att de ska svischa fram som ett stim, men jag har förstått att de inte är så lättdresserade .
        Jag ska nog införskaffa någon större gynnare som sätter lite fart på dem.

        Tack för dina tips och erfarenheter!
        Josefin

        Kommentar

        • Raven
          • February 2005
          • 15385

          #5
          har aldrig märkt att kardinaltetror skulle va kinkiga att ha och dom är snyggare än neontetra så där har du min rekommendation.

          20st kardinaltetror är inte så fasligt mycke i 114L.

          kan räkna 1cm fisk per 1L vatten MEN det varierar lite med olika fiskar beroende på hur "skitiga" dom är.
          kardinaltetror är rätt så "rena" fiskar.
          LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
          Faktatråd Om AkvarieVatten
          Växtakvaristernas Paradis

          Kommentar

          • Iris A
            • October 2004
            • 158

            #6
            Japp. Kardinaler är ju grymt fina, särskilt när de stimmar. Ska bli spännande att höra hur ditt akvarium blir, Lilla J!
            Iris

            Kommentar

            Arbetssätt...