Stillastående neontetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LarsPa
    • August 2005
    • 9

    Stillastående neontetror

    Hej!
    Jag har 10 neontetror i mitt 60 liters akvarium och jag har haft dem från början dvs ca 8 månader. Det tråkiga / konstiga är att de allihop står stilla längs botten, gärna i skydd av roten i princip hela tiden. Enda gången de simmar runt / upp lite är när det vankas mat.
    Är det ett vanligt beteende? Vad kan vara fel?

    / Lars
  • Harebell
    • July 2005
    • 10

    #2
    Neontetror kan behöva något "hot" för att stimma bra.

    Kommentar

    • heljis

      • June 2003
      • 1150

      #3
      Ursprungligen postat av Harebell
      Neontetror kan behöva något "hot" för att stimma bra.
      Fast det var väl inte problemet?

      Att tetror söker skydd av en rot hela tiden är inte normalt tetrabeteende. Mina är överallt i akvariet, oftast i ett stim. Har de alltid betett sig så här?
      Martin Heljedal

      They can kill us. But they can't eat us, that's against the law.

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        för ljust ?

        provat att skärma av baksidan och eventuellt sidorna med svart sopsäck `?

        satte svart sopsäck bakom mitt kar häromdan och efter det så är fiskarna mer vid bakrutan.
        precis bakom bakrutan är en vit "vägg" så det blev väldigt mycke ljus åt alla håll å kanter
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • LarsPa
          • August 2005
          • 9

          #5
          Jo de har nog alltid betett sig så här. Alltså de är ju inte stilla längs botten hela tiden men de är betydligt stillsammare än övriga fiskar (några platty, 2 algätare och 1 mal).
          Det kan kanske vara att det är för ljust, för det är väldigt mycket ljus från alla kanter. När jag nu tänker efter så kanske det är så att de rör sig mer när inte belysningen är tänd. Ska hålla koll på det.

          Kommentar

          • Luminax
            • July 2005
            • 378

            #6
            det är nästan samma situation som jag har att dom är för det mesta nere på botten fast ibland simmar dom upp och ner men när man släcker lampan så blir dom helt tokiga och simmar runt som galna..Räcker det inte med en bakgrund istället för soppsäck?.
            Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

            Kommentar

            • Raven
              • February 2005
              • 15385

              #7
              sopsäck är ett billigt sätt att testa på jämfört med bakgrund om man nu inte vill ha en bakbrund.

              själv har jag aldrig gillat dom där planscherna man kan köpa så för mej är en sopsäck ett av dom bättre alternativen
              LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
              Faktatråd Om AkvarieVatten
              Växtakvaristernas Paradis

              Kommentar

              • Luminax
                • July 2005
                • 378

                #8
                okej men jag har hört att neon inte ska ha för ljus sand heller kan inte de också vara anledningen?..jag tror ej att det är mitt problem har inte så jätte ljust.
                Zoonen http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=463562

                Kommentar

                Arbetssätt...