Fredlig stimfisk från kongofloden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • lottiz
    • December 2003
    • 429

    Fredlig stimfisk från kongofloden?

    Söker en fredlig, gärna stimfisk, från kongofloden. Den bör vara relativt liten och fungera med en vattennivå på ca 2dm. Vattnet är neutralt och karet är ca 100x40cm.

    Den ska vara ett komplement till mina afrikanska dvärgklogrodor, så kraven är ju ganska höga. Någon som har tips på en passande fisk? Fördelar är ju också om den är relativt lätt att få tag på och rimliga priser...

  • Tastyfish
    • February 2005
    • 1761

    #2
    varför inte kongotetra?
    Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
    Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
    Måste skaffa mig fler djur!

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det kommer rätt få fiskar från Afrika pga att allt krigande gör insamling svår, men Angolabarb, Barbus fasciolatus, kommer från Kongo. Den är inte alls som tigerbarb, utan är genomsnäll och något skygg.
      En annan möjlighet är Normans Lyktöga, en liten stimlevande killi - tålig och snäll och mycket lättodlad (vilket är tur eftersom den lever max ett år). Den är mycket aktiv och inte ett dugg skygg.

      Både angolabarb och normans lyktöga förekommer då och då i zooaffärer.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • lottiz
        • December 2003
        • 429

        #4
        Oh, tack för svaren. Ska strax sätta mig och läsa om de fiskar ni föreslagit!

        Tillägg bara: Eftersom grodorna håller sig på botten vore roligt med en fisk som drog sig lite närmre ytan. =)

        Kommentar

        Arbetssätt...