Gravid neontetra?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • LindiLooo
    • May 2005
    • 32

    Gravid neontetra?!

    Hej!
    Mitt kar har inte mått så bra vilket jag skrivit om i andra trådar...de överlevande fiskarna verkar må bra trots att karet inte ser så roligt ut längre.. En av neontetrorna är så enormt tjock nu att hon ser ut att sprängas och vi misstänker att hon är på "tjocken"! Kul eftersom det innebär att de trots allt lekt!!

    Nu till frågan, hur bär man sej åt med neontetror som ska lägga rom??

    Vet inte om det behövs men här är info om de fiskar som nu finns i karet: 3 molly (en hane, två honor), 1 svärdbärarhona, 17 neontetror, 2 kamphonor, 2 malar, 1 filterräka... vill sätta i en svärdb hane och två honor till senare.

    Karet är på 90L.

    Det finns inte mycket till gömställen som de andra fiskarna inte kommer åt..kamphonorna plöjer igenom växter och allt och har tillsammans med föräldrarna hittills lyckats äta upp alla yngel efter mollys och svärdbärare.
    *17 neontetror, 3 mollys, 1 svärdbärare (ska bli 4), 2 kamphonor, 2 malar, 1 filterräka*
    Linn
  • Ragiss
    • July 2005
    • 134

    #2
    Honan lägger rommen vid vattenytan. Man ska skydda rommen från ljus, annars möglar de. Sedan efter ca 24 timmar kläcks de.

    Du får nog räkna med att de andra fiskarna kommer äta upp ynglen...

    Mina Platy yngel blir alltid uppätna!

    Jag har också en gravid neontetra
    Jag har inte varit med om rom från Neontetror förut, så det jag skrev har jag läst i en bok
    Länktips:
    Guppy - www.every-info.com/guppy
    Fläckig Pansarmal - www.every-info.com/pansarmal
    Tigerbarb - www.every-info.com/tigerbarb
    Ancistrus - www.every-info.com/ancistrus
    Kopparbarb - www.every-info.com/kopparbarb
    Platy - www.every-info.com/platy
    Teddybjörnar - www.sirocco.nu
    Efterlys personer - www.hittamej.se
    Every Info you need - www.every-info.com

    Akvarium 100 liter:
    Ancistrus, Pansarmal, Guppy, Neontetra & Kopparbarb
    ______________ Yngel ____________________

    Kommentar

    • LindiLooo
      • May 2005
      • 32

      #3
      Tack för svaret!! Du har nog rätt i att de andra fiskarna kommer äta upp ynglen... De äter allt som går att få in i munnen som det är nu.. .. Ska göra en storrengöring av karet efter semestern och skaffa lite ytväxter..kanske kan det öka chanserna.. annars återstår väl bara att plocka ur honan och ha henne i ett separat kar.. jag har dock hört att de kan komma av sej och inte lägga romen då?? Honan som var tjock som en boll måste ha lagt rommen för hon är som vanligt igen..nu är det dock en annan hona som visar samma symptom!
      *17 neontetror, 3 mollys, 1 svärdbärare (ska bli 4), 2 kamphonor, 2 malar, 1 filterräka*
      Linn

      Kommentar

      • bananwoody
        • August 2005
        • 82

        #4
        Om din neontetra är väldigt tjock (onormalt tjock) bör du hålla koll på henne. Det finns risk för att hon kan vara förstoppad.

        Kommentar

        • gladhertha
          • February 2005
          • 1755

          #5
          Ja, snarare de en gravid. Inte för att vara en glädjedödare dock.
          Mvh Hanna
          Min Zoon

          Kommentar

          • LindiLooo
            • May 2005
            • 32

            #6
            Tack! det visste jag inte...men honan la rom...den första honan såg jag inget efter...däremot är hon helt som vanligt så om hon var förstoppad gick det tydligen bra! Ska dock vara observant i fortsättningen!
            *17 neontetror, 3 mollys, 1 svärdbärare (ska bli 4), 2 kamphonor, 2 malar, 1 filterräka*
            Linn

            Kommentar

            Arbetssätt...