Tama Pirayor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • libbelibbe
    • June 2005
    • 51

    Tama Pirayor

    Jag vart lite nyfiken på om det är någon annan än jag som har upplevt samma sak som mig med pirayor.

    Jag skaffade dom för lite över en månad sedan i ett 110l kar, 3st 4-7cm pirayor. Nu har jag dom i ett 720l akvarium tillsammans med en prickig knorrmal. Dom verkar trivas som fisken i vattnet!
    Men nu till det intressanta:

    Jag har läst och i början också upplevt det som många säger om just pirayor. Att dom är nervösa, livrädda och väldigt hysteriska fiskar. Visst, dom är spralliga och far runt som F*N när dom äter, men annars så är dom störtlugna, och då menar jag inte att dom tränger i något hörn så man knappt ser dom. Utan dom simmar gott och väl av och an i akvariet. Det roliga är att dom har blivit helt handtama. Dom bryr sig inte längre om jag är i akvariet och bökar. jag kan röra runt hur mycket som helst. dom kommer snarare bara och tittar och är nyfikna. Jag kan till och med ta på dom utan att behöva jaga dom. Dom simmar helt enkelt fram till handen. Skitskumt efter att ha läst motsatsen om dom. I och för sig så vill jag inte att dom ska komma fram till min hand när jag bökar runt i akvariet. Det går ju för visserligen bra nu när dom bara är en 10-12cm, men sen när dom växer då vill jag inte ha dom i närheten.

    Någon annan som har samma erfarenhet av pirayor?
  • Raven
    • February 2005
    • 15385

    #2
    kanske inte spelar nån roll men utifall.
    va försiktig om du har sår på handen som blöder/har blött.
    LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
    Faktatråd Om AkvarieVatten
    Växtakvaristernas Paradis

    Kommentar

    • mohlin
      • January 2004
      • 1487

      #3
      Är inte pirajornas farlighet starkt överdriven? Alltså det där med att de kan äta upp en ko på 5 minuter om den trillar i vattnet osv. Jag har för mig att jag läste att folk som bor vid floder med pirajor badar i det vattnet utan problem.

      Kommentar

      • erikthur
        • March 2004
        • 9953

        #4
        Länk till bra piraya-artikel:
        Killies is a lifetime passion

        Kommentar

        • Zoosaker
          • January 2005
          • 10

          #5
          Jag har ett 960 liters med ca 8 st pirayor i storlek 10-25 cm & 2 st skivtetror. Det är en blandning av 3 st olika grupper & har fungerat jättebra. Inte en enda har blivit uppäten.

          Tänkte jag skulle flytta skivtetrorna & dom minsta pirayorna för att försöka få till lek.
          http://www.discuscenter.se

          Kommentar

          • PiranhaBoss.dk
            • May 2005
            • 6

            #6
            Pirayor farlighet er faktisk starkt overdriven.
            Agressiviteten beror oftast endast på hunger, och om dom är vänat til byte som rör sig (levande).
            Men dom är alltid väldigt nyfiken på allt nyt, så det rummar en vis risk at innsätta nya fisk.
            http://www.piratfisk-info.dk

            Kommentar

            • Tastyfish
              • February 2005
              • 1761

              #7
              tänk på att du kan bli biten i alla fall, dt var en vän som hadde liknande sen helt plötsligt så bet dom han, inte ett fint ärr
              Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
              Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
              Måste skaffa mig fler djur!

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av mohlin
                Är inte pirajornas farlighet starkt överdriven? Alltså det där med att de kan äta upp en ko på 5 minuter om den trillar i vattnet osv. Jag har för mig att jag läste att folk som bor vid floder med pirajor badar i det vattnet utan problem.
                Självklart är det överdriver och de alla flesta piraya-historier är tidningsskrönor. I akvarium i rätt miljö är de som de flesta andra fiskar - snarare något skyggare.
                Inte desto mindre så skadar det inte att iakta försiktighet efterom jag VET åtminstone en som skulle bevisa hur fega de var genom att sticka ner handen i ett pirayakar och fick en fingertopp avbiten.
                Detta är självklart dock extremt ovanligt men tänderna finns ju där så möjligheten existerar.
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • DjHypnoz
                  • March 2004
                  • 162

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikthur
                  kul läsning.. tack för länken!
                  För er som är intresserade eller nyfikna på Kampfiskar, besök gärna www.kampfisk.se Sveriges största kampfiskforum! © 2012

                  Kommentar

                  Arbetssätt...