Odling av neontetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ovj78
    • May 2005
    • 546

    Odling av neontetror

    Hej, jag tänkte försöka odla neontetror och har skaffat mig en plastburk på ca 30l med lite torv, boklöv, alkottar och javamossa. Nu skulle jag bara vilja ha lite hjälp på traven av ngn som har bra erfarenheter av neontetror och odling. Ska burken täckas över? Hur länge ska de vara i burken? Räcker den inredningen jag har eller måste jag skaffa ngt mer bottensubstrat för att föräldrarna inte ska käka upp rommen? Ska jag trigga med ngt speciellt innan jag för över paret eller försöka med det i den nya burken?
    13 st kar + yngelburkar
    Ancistrus dolichopterus
    Apistogramma Agassizii VF
    Apistogramma Baenschi
    Apistogramma Cacatuoides
    Apistogramma Hongsloi
    Apistogramma Trifasciata
    Apistogramma Viejita
    Carnegiella strigata
    Dicrossus Filamentosus VF
    Mikrogeophagus Ramirezi
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
    ovj78@hotmail.com
  • dgqlof
    • November 2003
    • 1344

    #2
    Jag har inte odlat just neontetror, men andra tetror. För neontetror har jag haft problem att få ett avelsmaterial som håller sig helt friskt och lekdugligt mer än några veckor efter att jag fått hem dem.

    Jag har lyckats bäst om jag delat på hanar och honor 1-2 veckor, samtidigt som de fått mycket och varierad mat. Sedan har jag håvat ihop dem i odlingsakvariet och de har lekt dagen efter. Fördelen då är att du inte får några matrester i odlingsakvariet, du behöver inte ge dem någon mat när de är där. Har du inte akvarium så det räcker, så går det bra att ha hanar och honor åtskilda i 10L hinkar om du ser till att vattnet är bra och lagom varmt.

    Din förslag på inredning påminner om vad jag haft och det har fungerat bra. Har även provat lägga ett myggnät över bottnen, upplyft av lite sten undertill. Fungerade utmärkt.

    Triggern som fungerat för mig tror jag är den ökade matningen under tiden de är delade.

    Om du har möjlighet så kör igång odlingsakvariet i god tid, vattnet blir mycket bättre för rom och yngel. Glöm inte att ha ett filter som inte äter yngel, t.ex. ett vanligt luftdrivet skumgummifilter (billi-filter).

    Jag har lyckats ok att föda upp tetrayngel på mikromask som förstafoder, lite förvånande att de klarar äta det eftersom jag mätt nyss frisimmande yngel till bara 3,45 mm.

    Jag har täckt över akvariet även för andra tetror, mest för att vara säker på att inte förstöra odlingen av just den anledningen.

    Lyckat till!

    Kommentar

    • ovj78
      • May 2005
      • 546

      #3
      Tack för svaret! Då är det enda problemet för mig att ta reda på vilket kön tetrorna har... Tyvärr ser mina neontetror nästan likadana ut till skillnad mot glödvbandstetrorna som det är ganska stor skillnad på.
      13 st kar + yngelburkar
      Ancistrus dolichopterus
      Apistogramma Agassizii VF
      Apistogramma Baenschi
      Apistogramma Cacatuoides
      Apistogramma Hongsloi
      Apistogramma Trifasciata
      Apistogramma Viejita
      Carnegiella strigata
      Dicrossus Filamentosus VF
      Mikrogeophagus Ramirezi
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=444712
      ovj78@hotmail.com

      Kommentar

      Arbetssätt...