Cardinaltetror lagt ägg?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Chris7
    • June 2005
    • 4

    Cardinaltetror lagt ägg?

    Hej, jag har ett akvarium som jag bara har 1 scalar och 6 cardinaltetror i.
    För några veckor sedan så såg jag att det satt en massa ägg på glaset och då lät jag det vara och de växte tills en dag då allihop försvann, tror att scalaren åt upp dem för han passade på dem.
    Sen några dagar senare så kom det på nytt ägg på glaset och tanken var då att det var cardinaltetrorna som lagt äggen, det trodde jag förra gången också eftersom det är de enda som det finns fler av. Den här gången gjorde jag ett nät och stängde in äggen, de växte som förut men sen bara förtvinade de. Scalaren blev helt tokig när jag satte in nätet och jagade nästan livet ur de andra fiskarna.
    Nu har det kommit ägg igen..

    Vad ska jag göra? och vad är det för ägg?
  • Linda_A
    • March 2005
    • 1479

    #2
    Hej!

    Är du säker på att det inte är din scalare som är en hona? Och har lagt romen på rutan och sen åt upp dem.(låter troligast) Spec när äggen inte var befruktade, de blev vita och försvann när du försökte skydda dem gissar jag?

    Kardinaltetran är en romspridare bland växter och vad jag vet så fäster de inte sin rom på rutorna.


    //Linda
    //Linda

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Jag håller med Linda
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Chris7
        • June 2005
        • 4

        #4
        Hm.. ja det skulle ju kunna vara en möjlighet, men jag trodde inte ciklider befruktade sina ägg efteråt? och om jag skulle skaffa en scalarhanne, skulle han befrukta dem i så fall?

        Kommentar

        • Linda_A
          • March 2005
          • 1479

          #5
          Chris: Jo det gör det.

          Det är väl i stort bara levandefödande som befruktar sin ägg på annat sätt än så.

          honan lägger äggen och sen så går hanen efter och befruktar äggen.(hos scalaren i alla fall)

          Ja det skulle han göra. Men problemet är mest att hitta en hane. Helst ska man ha en grupp att börja med så att de kan para ut sig. Men det beror ju lite på hur stort ditt akvarium är med.
          //Linda

          Kommentar

          • Shilo
            • June 2005
            • 170

            #6
            Jo, Linda har rätt!
            Jag har 4 Scalarer i ett 150L kar, men 3 av dem växer inte något vidare, den 4e är en hane, så jag är intreserad av din hona, om du ska sälja henne..
            /Shilo
            Kaniniska hälsningar

            Shilo

            Kommentar

            • Tropfrog
              • October 2002
              • 8078

              #7
              Dert förvånar mig inte ett dugg att dina scalarer inte växer, 4 st i ett 150 liters är lite väl avancerat. För att då få dem att växa också krävs det nog en mycket skicklig akvarist.
              MVH
              Magnus
              min zoon

              Kommentar

              • Chris7
                • June 2005
                • 4

                #8
                Tyvärr är hon inte till salu, jag har haft henne så länge jag kan minnas nästan och hon är en riktigt skönhet Jag ska försöka leta upp en hane till henne istället, det vore kul att få lite scalar-bebisar Vet ju att jag egentligen är på fel avdelning nu, men är det nåt man bör tänka på?

                Kommentar

                • Shilo
                  • June 2005
                  • 170

                  #9
                  Jag har haft dem 2 och 2 i mitt 720L, men när den store började decimera mina neoner, så åkte de över i 150L karet....letar efter ett 350L nu...
                  Shilo
                  Kaniniska hälsningar

                  Shilo

                  Kommentar

                  Arbetssätt...