Tips på bra billig tetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nilssonnet
    • January 2004
    • 603

    Tips på bra billig tetra

    Ska byta ut mina påfåglar mot nån annan sydamerikansk ciklid, blir troligen skalar/flaggciklid/hantel (i fallande ordning), och undrar vilken liten tetra som går bra till de cikliderna. Scenariot jag vill ha är några ciklider och ett stort stim färglada tetror, så det ska helst inte kosta multum, tänker då främst på tex neontetra, 10 för 90:-, 20 för 170:- (eller vad dom nu kostar)...

    Om jag förutom ovanstående ciklid även kommer att ha Black Ghost och chokladmal, vad finns det för alternativ då? Jag har aldrig haft de med mindre fiskar än metallpansarmalar, och där har det ju gått fint, men å andra sidan så vet man ju aldrig... Pansarmalar är som bekant lite tuffare än en neontetra.


    Nåja, kom med förslag på tetror som fungerar med... ska vi säga skalarer, Black Ghost och chokladmalar, ska vara så färglada och billiga som möjligt (tänk stort neontetrastim).
    Na klar!
  • Mats_E
    • March 2005
    • 30

    #2
    Min erfarenhet av Black Ghost är att redan dagen efter jag hade köpt spöket saknade en fisk ett öga. Efter ett par dagar såg jag att flera fiskar saknade ögon och förstod då att det var spöket som var orsaken. Mitt tips är att se upp ordentligt med denna fisk. Mina drabbade arter var: kardinaltetra, blodfenstetra, gul fantomtetra. Däremot hade kejsartetrorna och kerritetrorna klarat sig bra. Detta kan också bero på att de hade tur och att spöket åkte ur karet efter 4-5 dagar.

    Kommentar

    • Mikael_C
      • March 2005
      • 35

      #3
      Ursprungligen postat av nilssonnet
      Nåja, kom med förslag på tetror som fungerar med... ska vi säga skalarer, Black Ghost och chokladmalar, ska vara så färglada och billiga som möjligt (tänk stort neontetrastim).
      Hej!

      Kollade mycket på tetror innan jag bestämde mig för Koppartetra. Den är inte färgglad alls om man jämför med Neon- eller Kardinaltetran men den kanonsnygg i när den väl färgar ut då den hamnar i ett intrett akvarium, speciellt om det är MASSOR av fiskar i ett jättestim. Den är billig... 10 st kostade mig 65:-

      Tyvärr så går inte färggladhet och billigt ihop... Det är nog så att ju mer färg desto mer pengar får man lägga ut. Det är nog enklast att skaffa en fisken man vill ha och tycker är snygg, sen får det kosta vad det vill. Inget säger ju att du måste köpa alla på en gång(?).

      Men som sagt... Koppartetran ÄR fin när den väl färgar ut (även om den kan se blek ut i affären!) och jag tycker absolut är en av de vackraste tetrorna på marknaden.

      Mvh
      Mikael
      Hemsida: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=158006

      Kommentar

      • Raven
        • February 2005
        • 15385

        #4
        varför inte välja kardinaltetran istället för neontetra.
        mer färglad.
        LänkGalleri (reviderad 21-05-06)
        Faktatråd Om AkvarieVatten
        Växtakvaristernas Paradis

        Kommentar

        • MagicFingers
          • November 2003
          • 3136

          #5
          scalarer tycker cylinderformade tetror är mums till lunch...
          ta en tetra som har en hög kropp, tex. riotetran.
          Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

          Nunc Est Bibendum

          Kommentar

          • uffe
            • January 2002
            • 865

            #6
            eller citrontetra,kanonfin i ett stort stim.o rätt kroppsform!
            // Uffe

            Kommentar

            • Pannecke
              • January 2005
              • 1325

              #7
              Jag har neontetror ihop med paletter och numera en skalar. Det funkar mycket bra.
              /Martin, Susanne, Sebastian och Thea

              Gå gärna in och titta på vår hemsida.

              Kommentar

              • nilssonnet
                • January 2004
                • 603

                #8
                Var inne i en zooaffär idag och kollade runt på tetror som passade, och om jag nu kör på att ha Black Ghosten tillsammans med tetrorna blir det troligen dolkstickstetra, men vet någon hur små tetror jag kan ha tillsammans med chokladmalen?
                Na klar!

                Kommentar

                • Daniel Blom
                  • June 2003
                  • 1670

                  #9
                  Ursprungligen postat av nilssonnet
                  Var inne i en zooaffär idag och kollade runt på tetror som passade, och om jag nu kör på att ha Black Ghosten tillsammans med tetrorna blir det troligen dolkstickstetra, men vet någon hur små tetror jag kan ha tillsammans med chokladmalen?
                  Det beror förstås på hur stor malen är. Jag hade 20 vuxna serpatetror med en vuxen (20 cm) chokladmal. Två veckor senare hade jag... en chokladmal.
                  mvh Daniel
                  Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
                  och framgången är given.
                  Samuel Clemens
                  Mina bilder

                  Kommentar

                  • nilssonnet
                    • January 2004
                    • 603

                    #10
                    Vete sjutton hur stora de är, ligger mest gömda, men någonstans mellan 10 - 15 cm kan de vara. Känns som jag måste skippa både Black Ghosten och chokladmalen om jag vill ha småtetror då. :/
                    Na klar!

                    Kommentar

                    • Iris A
                      • October 2004
                      • 158

                      #11
                      Hej!
                      Dolkstickstetror blir ju rätt stora, har hög kroppsform och är rätt så tuffa. Om du ska ha någon "vanlig" tetra så är väl den bland de mest lämpliga?
                      Iris

                      Kommentar

                      • petnym
                        • May 2002
                        • 5028

                        #12
                        Rödmunstetror är livliga och stimmar vackert. Riktigt roliga med andra ord! :-)
                        Gräset är grönare på andra sidan glaset...
                        Hemsida - Akvarium - Djurparker - CO2 - Blogg - AkvarieWiki
                        Mina tidigare och nuvarande akvarium: 2 meter växtakvarium - Åttakantigt växtakvarium - Räk-kub - Regnskogsterrium - Ikuben (salt) - 1000 liter salt

                        Kommentar

                        • Hamnakvaristen
                          • April 2003
                          • 16

                          #13
                          Colombia,opal tetran är ju en ursnygg sak oxå......
                          Kan inte allt men nåt!!! Vatten=Liv..så skaffa akvarium så lever du!!

                          Kommentar

                          Arbetssätt...