Koppartetra - Vad för beteende?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mikael_C
    • March 2005
    • 35

    Koppartetra - Vad för beteende?

    Hej!

    Köpte mig 10 st Koppartetror igår som förövrigt är mina första fiskar i ett nystartat 54L.

    Nu efter ca 1 dygn i akvariet så verkar de leva livet och simmar runt. Mycket livliga fiskar.

    Min fråga är: Några av Koppartetrorna simmar 2 och 2 sida vid sida och liksom "darrar" samtidigt som de simmar iväg. Är det 2 hanar som visar "färgteckningen" och försöker visa sig på styva linan gentemot varandra eller är det så att hanen uppvaktar en hona?

    Tilläggas skall att mina tetror nu fått en mycket fin kopparfärg allihopa och jag är osäker på hur jag kan skilja hona mot hane då alla i princip har samma "starka" kopparröda färg. Har jag åkt på 10 st hanar tro?

    Mvh
    Mikael
    Hemsida: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=158006
  • Daniel Blom
    • June 2003
    • 1670

    #2
    Ursprungligen postat av Mikael_C
    Tilläggas skall att mina tetror nu fått en mycket fin kopparfärg allihopa och jag är osäker på hur jag kan skilja hona mot hane då alla i princip har samma "starka" kopparröda färg. Har jag åkt på 10 st hanar tro?
    Ju fler tetror jag ser, desto mer övertygad blir jag om att koppartetran är en av de allra snyggaste.
    Och när det gäller att skilja könen åt - du har väl läst Zoopets artbeskrivning?

    mvh Daniel
    Det enda du behöver här i livet är okunnighet och självförtroende,
    och framgången är given.
    Samuel Clemens
    Mina bilder

    Kommentar

    • Mikael_C
      • March 2005
      • 35

      #3
      Ursprungligen postat av daniel60
      Ju fler tetror jag ser, desto mer övertygad blir jag om att koppartetran är en av de allra snyggaste.
      Och när det gäller att skilja könen åt - du har väl läst Zoopets artbeskrivning?

      mvh Daniel
      Hej!

      Tack för ditt svar. Jag har läst könsbeskrivningen här på Zoopet.com men blir ändå inte klok på det Ok, analfenans spets skall vara vit på hanen och "gulaktig" på honan. Hanen skall vara starkare kopparfärg än honan... hm... och det är efter den beskrivningen jag börjar misstänka att jag lyckats få 10 st hanar. Kan jag ha sådant osannolikt resultat när man köper 10 st (baserat på hur många han hade i karet där jag köpte dem!)?

      Finns det inget i beteende som man också kan se skiljer sig hanar och honor på ett tydligt sätt?

      Koppartetrorna är jättefina och jag tycker inte det är fel med endast hanar i akvariet men hade tyckt det varit kul med båda könen.

      Min frågvishet kanske stillas den dagen då jag verkligen får se en Koppartetrahona då jag med egna ögon verkligen kan se skillnaden. Det är väl mer nu så att jag inte kan tro att jag "lyckats" få endast hanar i karet

      Mvh
      Mikael
      Hemsida: http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=158006

      Kommentar

      • Mao
        • April 2005
        • 8

        #4
        Mina honor är lite mer åt silverhållet samt lite rundare.
        På analfenan kan inte jag heller se någon skillnad.

        Kommentar

        Arbetssätt...