tetror och diskus

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kristuf
    • April 2005
    • 9

    tetror och diskus

    Hej, mina riotetror lekte och ungarna växte o blev fina. så nu har jag många små röda riotetror i 250 liter, o inte så mycket mer.

    Jag har tänkt att det vore vackert med ett par röd-blåa diskus tillsammans med dessa.

    Äter diskusar små tetror? Är de duktiga på det?

    Hej hej

    Kristofer
  • oveb
    • January 2004
    • 2577

    #2
    Diskus äter inte tetror, däremot så avråder jag bestämt ifrån att skaffa bara ett par diskusar. De är stimfiskar och känner sig otrygga som sjutton om dom är för få !
    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

    Kommentar

    • DreamB
      • April 2005
      • 23

      #3
      Däremot om du köper "ett par" så går det fint fint.. men de är dyra som f*n.

      annars köper du 6st och hoppas att det blir par av de, sen kan du sälja ut de andra.

      Kommentar

      • Kristuf
        • April 2005
        • 9

        #4
        tack tack för tipsen.

        Om jag nu har 250 liter med 40 riotetror o lite annat på botten, kan man köpa 6 diskusar då, de måste vara rätt små då eller?

        idag tyckte jag mig se ett "färdigt par" i affären, men paret gick tillsammans med andra. såg jag fel?

        Kristofer

        Kommentar

        • DreamB
          • April 2005
          • 23

          #5
          det är jättesvårt att avgöra om det är ett par i affären..

          be butiken mata fiskarna så är det lättare att märka om "paret" hålls ihop lr inte. De brukar försvar sitt revir (hane) medan den andre (honan) äter i fred.

          Om du bestämmer dig att köp flera diskusar så köp de inte för små bara. runt 6 cm är lagom storlek helst inte mindre. Svårare att ta hand om de, om de är för småa.

          Det är nog inget problem med de fiskar du tänker att ha de i. man brukar säga 50l vatten till en fullvuxen discus (15-20 cm) men om de är mindre kan du ha mer st på din 250l tank.

          om man se asiens discus odlare så är det mycke mycke mer fish de har i sina kar. kanke 20 - 25l till en fullvuxen discus.

          se detta:

          Kommentar

          • Kristuf
            • April 2005
            • 9

            #6
            ok,

            tack för din hjälp. tack också för du sa det där med att inte köpa de allra minsta diskusarna. De hade fått in många nya i affären igår, kan tyvärr inte välja mellan så många affärer här i Skövde, så då ska jag nog passa på nu.

            mini-rio-tetror blir nog mycket snyggt med diskusar.

            tack för hjälpen, jag hoppas kunna lägga upp bild på snyggt akvarium sen...

            kristofer

            Kommentar

            • DreamB
              • April 2005
              • 23

              #7
              Det var så lite

              lycka till med dina fiskar.



              Senast redigerad av DreamB; 08 May 2005, 11:33.

              Kommentar

              • kaj.p
                • June 2002
                • 2952

                #8
                Mitt i natten men visst finns det diskus som bl.a plockar små neontetror.
                Nordiska Diskus Sällskapet
                Hallandsakvaristerna
                BAK Gcg Maf NCS

                Kommentar

                • Kristuf
                  • April 2005
                  • 9

                  #9
                  Ursprungligen postat av kaj.p
                  Mitt i natten men visst finns det diskus som bl.a plockar små neontetror.

                  ok, jag funderar just om de ser skillnad på en mygglarv och en 4 mm riotetra. är lite rädd om mina 15 sånna.

                  men du intämmer att det är ett "riktigt" par eller 6 st man bör köpa?

                  Kommentar

                  • oveb
                    • January 2004
                    • 2577

                    #10
                    Ursprungligen postat av kaj.p
                    Mitt i natten men visst finns det diskus som bl.a plockar små neontetror.
                    Självklart, men det kan inte vara sådär jättevanligt.

                    Det finns ju scalarer som låter bli tetror åxå men det är väl åxå "ovanligt"...
                    Tröttnade på sötvatten... Finns numera på saltvattensguiden.se.

                    Kommentar

                    • Kristuf
                      • April 2005
                      • 9

                      #11
                      tack

                      hej,
                      tack för råden. jag köpte 2 diskusar nu efter att ha studerat akvarierna i affären i typ en halvtimma. de simmar hela tiden tillsammans. När jag ger mat jag den ene (den större) bort de små tetrorna.

                      Tetrorna har för övrigt börjat stimma rejält.

                      hur vet man om de har potential o "bli ett par". de simmar mest brevid varandra, inte efter varandra, har inte sett dem nafsa på varandra någon gång. de är nog snusdosa storlek.

                      min gamle store pakistanbotia som levt med diskus tidigare börja nafsa på dem, annars verkar det lugnt från andra fiskar.

                      de blev påtagligt piggare när jag höjde temperaturen från 24 till 27 förresten. det var dumt jag hade glömt bort det.

                      kristofer

                      Kommentar

                      • erikthur
                        • March 2004
                        • 9953

                        #12
                        Om jag förstått det hela rätt så har du nya diskusar tillsammans med relativt små riotetrayngel och i så fall får du tyvärr nog räkna med allvarliga förluster bland tetrorna.
                        Det enda du kan hoppas på är att jag har fel.
                        Men om jag har rätt så har ju diskusen i alla fall fått en dos levande foder.
                        Killies is a lifetime passion

                        Kommentar

                        • janne dansk
                          • June 2004
                          • 1740

                          #13
                          jag anser att så små discus skall ha 30 gr för att dom skall tilgodogöra sig fodret när dom blivar fullväxte kan du sänka till 28.inte bara dett jag har hört att dom inte så lätt for sjukdommer rätt eller ej finns säkart nogon som rättar mig
                          mvh janne
                          Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

                          Kommentar

                          Arbetssätt...