Amazon biotop?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Stugge
    • January 2005
    • 12

    Amazon biotop?

    Hej

    Har haft mina Pirayor ett par år nu .
    Skulle vilja ha lite tips på vad man kan göra med vattenvärden odyl för att få det så likt som möjligt.

    Här är några nya bilder på mitt kar.

  • jonisg
    • April 2005
    • 172

    #2
    Nu är inte jag något proffs, och är nog inte heller nog bra för att kallas amatör . Men du skulle ju kanske kunna filtrera med torv? Då skulle du få ett mörkare vatten och lite lägre Ph, vilket jag tror att Pirayan skulle gilla i sin naturliga flod. Kanske skulle du kunna lägga i lite större pinnar, kanske något i träd stilen. Tror jag skulle bli riktigt snyggt. / Mvh Jonathan
    -:KUNGEN:-

    Juwel 110 L, 2*18W, Eheim 2213 Ytterfilter, 100 W Hydor Heater. Mäsk Co2. PMDD

    Zooline 50 L, Tomt....

    Zooline 100 L, Blandade små ciklider.

    Kommentar

    • Tastyfish
      • February 2005
      • 1761

      #3
      jag håller med!
      för att du ska få den där amazonasflod looken så borde du ha lite mörkare vatten och mera rötter! jags ka testa torvextrakt i mitt 110l's SA

      Ändring: jag kom på en sak!
      dinna växter skärsig lite mot resten av akvariet i färgen, dom e nästan knallgröna medans resten är lite rött brunt o grått. du vet växterna papegoj blad hadde passat så in i norden (hmm hrmm sydamerika) i ditt akvarium eftersom dom har lite samma färg som pirayorna's mage sen också nästan samma färg som rötterna! med torvextrakt och en hel bunt papegojblad, osiris svärdplanta & röd tuesn blad så hadde det sett enormt häftigt ut!
      Senast redigerad av Tastyfish; 21 May 2005, 14:40.
      Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
      Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
      Måste skaffa mig fler djur!

      Kommentar

      • Rector
        • March 2005
        • 35

        #4
        Ändring: jag kom på en sak!
        dinna växter skärsig lite mot resten av akvariet i färgen, dom e nästan knallgröna medans resten är lite rött brunt o grått.


        Skär sig, tycker du det... det är ju riktigt snyggt med lite olika färger på växterna.
        Lev länge och väl.

        Kommentar

        • Tastyfish
          • February 2005
          • 1761

          #5
          mjaa men kanske inte just så starka eller hur?
          Min Zoon 250l Terrarium 250l Akvarium
          Phelsuma Madagascariensis Kochi 1.1
          Måste skaffa mig fler djur!

          Kommentar

          • Rector
            • March 2005
            • 35

            #6
            det kan ju bero på att belysningen är så mycket starkare just där...


            annars så är ju grönt en komplementfärg till det röda, så jag tycker att det går så bra ihop. men tur e´ det ivarje fall att smaken är som baken, klöven.

            jag kör med torvgranulat som jag stoppat i en nylonstrumpa, funkar bra tycker jag, får den där brunaktiga färgen plus att ph går ner.

            byter en gång i månaden. du får prova dig fram till rätt mängd.
            Senast redigerad av Rector; 25 May 2005, 19:55.
            Lev länge och väl.

            Kommentar

            • PiranhaBoss.dk
              • May 2005
              • 6

              #7
              Pirayor gillar inte ljus särskilt gott, dom kan vännas till det, men inte altid med tur. Detta kan bliva svårt att kombinere med plantornas behov.
              Rottblätrige plantor behöver mycket ljus for att utvikla denne färgan.

              Om generella frågan mht pirayor, titta på min hemsida, om du kan läsa dansk.
              Åtminstone lika vell som jag skriver svenskt.
              http://www.piratfisk-info.dk

              Kommentar

              Arbetssätt...