Bilbukar? nyfiken..

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Drakulla
    • July 2004
    • 403

    Bilbukar? nyfiken..

    Jag är lite sugen på Marmor bilbukar som jag såg i helgen. Jag vet inte mycket om dom. Köpte nytt akvarium i helgen, 160 l med en bra täckande ramp. Bilbukarna kan visst flyga en bit..
    I akvariet finns 4 kampfiskhonor, 2 dvärggurami hanar, 7 Otocinclus och 5 Pansarmalar.
    PH runt 7,5 hårdhet 8, temp 26.
    Vad skulle jag kunna ha för andra fiskar? Gärna såna som är vid övre skiktet i akvariet?
    mvh Drakulla

    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876
  • solbacka
    • January 2004
    • 3952

    #2
    Vad jag läst är bilbukarna väldigt känsliga, men jag har ingen egen erfarenhet...
    350l Diskus 275l SA växt
    100l tanganynika
    Min dagbok Mina bilder
    Min alldeles egna zoon

    Kommentar

    • Millie
      • August 2003
      • 293

      #3
      Jo, det brukar alltid sägas att de är så otroligt känsliga,men jag tycker att det är en överdrift. Jag har haft både silverfärgade och marmorerade bilbukar i ett par år nu, och det har aldrig varit några som helst problem med dem. De har aldrig varit sjuka, ingen av dem har dött, förutom ett par stycken som trots alla säkerhetsåtgärder lyckats hoppa ut i något obevakat ögonblick. För hoppar, det gör de verkligen...

      Enligt min mening är bilbukar trevliga, snälla och lättskötta fiskar, och jag kan verkligen rekommendera dem!

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        Frågeställaren köpte sitt akvarium i helgen och har redan massor av fisk i karet. Med bakgrund av det, skulle du då rekomendera bilbukar? Skulle du då kalla dom tåliga?
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • akkva
          • January 2005
          • 5

          #5
          Kan verkligen instämma att dom hoppar. När jag bytte till sand i akvariet så vare 2 av dom som hoppade ut ur akvariet, men den ena hade tur och hoppade ner i en hink med akvarievatten , och den andra lyckades jag också rädda.

          Kommentar

          • Alis
            • March 2005
            • 56

            #6
            Vi har 6 st marmorerade bilbukar... Dom var lite känsliga i början,fick vita prick över hela kroppen.. Men nu tycker jag dom är absolut värda sitt pris..jätte speciella fiskar... Bör nog ha fler än 6 st,dom gillar o gå i stim..(ska köpa några fler snart) Man ska inte ha dom med andra ytfiskar,typ fjärilsfisk eller så.. Dom blir lätt mat i så fall... (..hade två fjärilsfiskar i samma kar,det sa bara "slafs" så hade dom varsinn i gapet) Bilbukarna älskar frystorkade dafnier..
            /Anna-L

            Kommentar

            • aqua J
              • March 2005
              • 275

              #7
              Bilbukar är underbara! Har inte haft problem med mina 7 någonsin, de har heller inte försökt rymma. Enligt min erfarenhet en av få fiskarter som verkligen håller sig i det övre skiktet. Men håller med Tropfrog, vänta med att köpa mer fisk!






              Kommentar

              • Rhapsody
                • March 2003
                • 17

                #8
                Hej! har 6 st bilbuksfiskar(Gasteropelecus sternicla) i ett 70 liter...det är livliga och matglada fiskar...rekommenderas!
                mvh Erik

                Min Zoon:http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=74147

                Kommentar

                • Rector
                  • March 2005
                  • 35

                  #9
                  Läs vad Tropfrog har plitat ner...

                  jag skulle inte köpa mer fisk just nu...

                  börja lugnt, det lönar sig i längden.

                  men det e min åsikt.

                  Mvh
                  Rector
                  Senast redigerad av Rector; 23 May 2005, 22:33.
                  Lev länge och väl.

                  Kommentar

                  • Mohlén
                    • January 2004
                    • 273

                    #10
                    Vill bara tillägga mina erfarenheter angående marmorerade bilbukar. Har nog haft runt 50st och som mest runt 25 i ett stimm på samma gång. Idag har jag endast en ynklig stackare kvar i ett 222L.
                    De är trevliga intressanta fiskar men känsliga och har en oerhörd förmåga att kunna trockla sig ur de mest övertäckta akvarier. I vart fall i mitt fall. Varannan vecka eller nån gång varje månad rök minst ett av mina exemplar funna torkade på golvet. Trots heltäckande ljusramp och nästintill heltäckande täckglas, utom i ett hörn.

                    Mvh Matte

                    Kommentar

                    • Drakulla
                      • July 2004
                      • 403

                      #11
                      Nytt kar, men med "gammalt" vatten o filter

                      Ursprungligen postat av Tropfrog
                      Frågeställaren köpte sitt akvarium i helgen och har redan massor av fisk i karet. Med bakgrund av det, skulle du då rekomendera bilbukar? Skulle du då kalla dom tåliga?
                      MVH
                      Magnus
                      Mitt akvarium blev visserligen köpt i april, men jag använde en del vatten från mitt andra akvarium + filtret därifrån, så nyttobakterier fanns med från början.
                      Så nu två månader senare har jag införskaffat mig 5 Marmorbilbukar, 6 Kopparbarber och 1 kampfiskhane. Det funkar bra än så länge. Tycker inte att jag har massor av fisk. Fösöker fördela dom jämnt vid olika ytnivåer. Malarna går på botten, kampisarna - botten o mitten, bilbukarna - ytan, barberna - överallt, ottosarna - blad, glas. Inga dvärgguramis kvar.

                      Kan tillägga att fler bilbukar ska köpas in om ett par veckor eftersom de trivs att vara fler än 5 st.
                      mvh Drakulla

                      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=322876

                      Kommentar

                      Arbetssätt...