Ensam Piraya! (Hjälp!)

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Adrenaline
    • May 2004
    • 31

    Ensam Piraya! (Hjälp!)

    Jag fick idag en ensam piraya av en kompis som inte ville ha den och skulle spola ner den i toaleten. Jag, dum som jag var tog emot den i hopp om att rädda den. Den är väldigt liten ca. 3-4cm! Jag är mycket medveten om hur mycket och snabbt den växer.

    Vad tycker ni jag ska göra? Avliva den? Behålla den? Snälla hjälp!
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    har du plats för den? vill du ha den?

    visst är det en stim fisk men även stimfiskar kan gå själva utan att få men för livet. Dock är ju pirayorna rätt nervösa fiskar så att få den att trivas är ju kanske inte helt lätt. Men störta frågan är väl om du har plats för den och/eller om du vill ha kvar den. Om du verkligen vill ha kvar den och kanske tillåmed börjar gilla den kan du ju köpa lite fler.
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • MichaelE
      • June 2002
      • 903

      #3
      Se till så att du har ett bra filter för pirayor skitar ner som f*n.
      Rovfisk intresset går på sparlåga tills vidare.

      Nu med både salt och sött .
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=104466

      Kommentar

      • e_cat
        • August 2003
        • 263

        #4
        Jag skulle fråga mig själv, pga tvivlet, om jag verkligen ville ha den.
        Om det stämmer som folk skriver så bör du göra som de tipsar om.
        Själv skulle jag inte behålla den om jag tvekade som du gör. Då de verkligen växer så bör du isf kanske skaffa större, fler.. har du tid? Orkar du bry dig? Skänk den annars till någon som har ett större stim.. annonsera här på zoopet gratis.
        Mvh Sandra

        Kommentar

        • Adrenaline
          • May 2004
          • 31

          #5
          Jag vill gärna ha kvar honom, mina tvivel var inte om jag vill ha kvar honom - utan om han klarar sig. För tillfället går han i en 65L (Har är endast 3-4cm). Plannerar att kanske köpa mig ett stim till sällskapskaret så fort jag fått mina discusar sålda (då är det självklart inte ett sällskapskar utan bara pirayor).

          Han verkar inte alls skygg, han är till och med modigare än guppysarna, han äter små fin fördelade torsk bitar från min hand. Och en fråga såhär, är det något speciellt man bör mata dom med i detta stadie? röda mygglarver? eller ska jag fortsätta med räk och torsk dieten?

          Kommentar

          • Haleli
            • August 2003
            • 413

            #6
            Hej Adrenaline !

            Det är bra mat du ger din lilla piraya ! Utöka gärna med flytande ciklidpellets i lagom storlek för honom/henne. Jag tycker att det är bra att vänja dem med ett pelletsfoder av bekvämlighetsskäl. Snart har den ju vuxit sig större, och jag vill avråda dig från att handmata den. Pirayor är rovfiskar med en fruktansvärt vass tanduppsättning ! Du kan ta dig en titt på de käkar jag fotograferat på;www.Bollmoraakvarieklubb.org
            MVH
            Lisa

            Kommentar

            • Tennessee
              • April 2004
              • 24

              #7
              Hej,
              brosan min hade två pirayor (dom andra dog eller blev utmobbade och dödade). Han kunde mata dom med lite allt möjligt men testade även ciklidpellets.. och det funkade bra.. efter ett tag så tog ciklidpelletsen slut, och det ända vi hade hemma var koipellets som igentligen var till för koi och guldfiskarna i dammen på landet.. jaja det fick gå bra så han mata dom med det vilket dom älskade.. och man såg hur dom växte nästan... det var skillnad från vecka till väcka.. vi var tvungna att skänka bort dom efter ett tag... (vi hade dom dock faktiskt gående i våran lilla damm under den varma sommaren. dammen är på kankse 1½ m3 och en 60-70 cm djup. Där växte dom sig ännu större)
              Alltså dom växer fort om man matar dom näringsrikt det var dit jag ville komma ;-)

              Kommentar

              • Adrenaline
                • May 2004
                • 31

                #8
                Hej Haleli, tack för länken - väldigt bra information!

                Jag har nu lagt ner honom i ett 110L kar och hoppas han kan gå där ett par månader. Han går tillsammans med ett stim neontetror och 6 corydoras. Han jagar ständigt neontetrorna men det finns gott om utrymme och gömställen så han ger upp ganska snabbt. Och det verkar som att han på något sätt "stimmar" ihop sig med pansarmalarna.. konstigt som det låter så simmar han omkring runt pansarmalarna och till och med delar sin mat med dom.

                Tack för alla svar förresten!

                Kommentar

                • Haleli
                  • August 2003
                  • 413

                  #9
                  Hej Adrenaline !

                  Ett tips! Om du vill skaffa några fler Pirayor-köp några nu när den du har är liten,chanserna ökar för att få en harmonisk grupp om dom får växa upp tillsammans !
                  Se bara till att de du köper är av samma,(liknande), storlek som den du redan har.Be gärna att få se dom matas i butiken så kan du kanske undvika de exemplar som sliter maten ur munnen på de andra !
                  Just sådana bråkstakar är ganska vanliga, och ställer bara till det !
                  Lycka Till !
                  Lisa

                  Kommentar

                  • kvist86
                    • January 2006
                    • 69

                    #10
                    vet ni någon som vill ha en piraya som e cirka 40cm lång.

                    OBS brottom

                    Kommentar

                    • davidb
                      • December 2005
                      • 125

                      #11
                      kvist86:

                      Ett rykte på stan är att exprimentum lyckades ha ihjäl sina pirayor och letar efter ljus och lykta efter nya..
                      exprimentum i göteborg. Men om du ringer dit och frågar så hälsa inte från mig.

                      Kommentar

                      • faebo_tarzan
                        • December 2004
                        • 119

                        #12
                        Det är bra att du har dina lilla piraya med andra småfiskar. Som sagt det är ju en stimfisk men dom kan gå ensamma om man sköter dom och dom äter bra (mata bara inte för mycket). Jag hade 6 stycken i ett 112 liters kar i 4-5 månader sen fick dom flytta till ett 720 liters så du kan nog ha honom där ett litet tag. Lycka till!

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #13
                          Ursprungligen postat av faebo_tarzan
                          Det är bra att du har dina lilla piraya med andra småfiskar. Som sagt det är ju en stimfisk men dom kan gå ensamma om man sköter dom och dom äter bra (mata bara inte för mycket). Jag hade 6 stycken i ett 112 liters kar i 4-5 månader sen fick dom flytta till ett 720 liters så du kan nog ha honom där ett litet tag. Lycka till!
                          Är inte risken stor att hon/han kommer att börja käka upp de andra fiskarna i takt med att hon/han växer? Jag tror snarare på det tipset som du fått av Haleli om att skaffa några pirayor till redan nu.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          • faebo_tarzan
                            • December 2004
                            • 119

                            #14
                            Att han kan käka upp dom andra fiskarna är ju det som är bra så han får röra på sig lite. Risken är att han kan sitta i ett hörn å stirra. Får han bra med mat så ´kan dom faktiskt klara sig.
                            De bästa är ju att han får fler pirayor att vara med som ni säger.

                            Kommentar

                            Arbetssätt...