Sydamerikansk yt - tetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amazonas
    • January 2002
    • 49

    Sydamerikansk yt - tetra

    I mitt 222 lit tänkte jag ha sydam.dvärgciklider.
    Som sällskap till dessa 10-15 sydam.tetror.
    Tanken är dock att cikliderna ska få ha botten och mellan nivån i akvariet för sig själva, så tetrorna ska hålla sig vid ytan.
    Vilken tetra ska jag välja? De får inte bli för stora max 7-8cm. De ska vara lugna, lättskötta, lättodlade och helst hålla ihop bra i stim istället för att sprida ut sig. Den enda tänkbara sort jag hittat själv är Vinkeltetra. Inget fel på dom men vill ha fler alternativ. Passar Vinkeltetran in på "kraven" ovan eller "felar" dom på någon punkt?

    Ändrat av - amazonas den 2002/02/06 09:13:24
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Hej,
    Stim och stim, tycker nog att de flesta tetror är rätt dåliga på att hålla ihop i stim utan föredrar att sprida ut sig, speciellt när de blivit hemtama och trivs.
    Vinkeltetran som du nämner håller visserligen till rätt nära ytan men också på mellannivån. Är du ute efter mer utpräglade ytfiskar är Copella-arterna och bilbukarna (Carnegiella, Gasteropelecus, Triportheus) och kanske även Exodon att föredra, men ingen av dom är väl direkt lättodlade.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • amazonas
      • January 2002
      • 49

      #3
      Tack för svaret Kjell. Funderade på Copella ( Stänktetra ) men petade den av någon anledning (har för mig att jag läste nånstans att de ska hållas i par och ej i stim?) Ska kolla upp den noga en gång till. Hoppar dom bara när de leker eller är de "kamikaze-piloter"?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Hej igen,
        De hoppar inte bara när de leker utan även vid skymning och gryning samt när de blir stressade. Tättslutande täcklglas rekommenderas därför. Det gäller för alla de fiskar som jag nämnde.
        Copella-arterna trivs bäst i små stim, bilbukarna kan man ha fler av. Bägge grupperna innehåller enligt min mening mycket trevliga fiskar.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell



        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • amazonas
          • January 2002
          • 49

          #5
          Tack igen Kjell!
          Efter funderande och efterforskningar har jag nog bestämt mig
          för att göra som jag tänkte från början = 10-15 Vinkeltetror.

          Kommentar

          Arbetssätt...