Könsbestämma Colombiatetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fiddez
    • April 2023
    • 5

    Könsbestämma Colombiatetra?

    Mkt möjligt att det är jag som är kass men jag har googlat och sökt i forumet utan att hitta ngt om hur man kan se på colombiatetra om det är hanar eller honor, därför tänker jag att det säkert finns ett eller flera proffs här som kan hjälpa?
    Ser på flera olika sidor att de ska vara lätta att få yngel ifrån men hos mig händer ingenting, då blir man juh lite fundersam på om alla har samma kön (de följde med akvariet så inte jag som köpt de)…
    tack på förhand
  • admin
    Christian Alfredsson

    • November 2004
    • 11215

    #2
    Svårt att se. Men här är några saker du kan kolla efter, men det är små skillnader.

    Hanar har generellt en intensivare blå färg på sina kroppar jämfört med honorna. Dessutom har hanar ofta en mer framträdande röd färg längs nedre delen av stjärtfenan. Honorna tenderar att vara något mer silveraktiga i färgen och har en mindre intensiv röd färg på stjärtfenan.

    Honor är oftast lite större och har en mer rundad kroppsform, särskilt i buken, jämfört med hanarna som har en mer slank och strömlinjeformad kropp.

    Hanarnas analfenor är ofta lite längre och mer spetsiga än honornas, som tenderar att vara kortare och mer rundade.
    Christian Alfredsson
    Tekniskt ansvarig Zoopet

    Kommentar

    • Fiddez
      • April 2023
      • 5

      #3
      Kanon, tack så mycket!
      Svårt att se som du säger men jag tror mig se åtminstone en hona, så kanske bara att vänta och se.
      Tänkte göra ett 30% vattenbyte och se om det stimulerar till lek

      Kommentar

      Arbetssätt...