Stänktetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RBrandin
    • January 2018
    • 15

    Stänktetra

    Hej
    Jag har funderat på att skaffa stänktetror till mitt stora akvarium men när jag googlar runt på information om dem så står det olika information om hur stora de blir, här på Zoopet tex. står det att de blir ca 8cm och tittar jag på andra sidor så står det att de blir mellan 4 -5 cm

    Någon som vet hur stora de blir ?

    MVH
    Robert
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Mina fullvuxna hannar är ca 6 cm med fenor. Mycket trevlig fisk som ofta interagerar med varandra. Leken och äggvården kan man inte annat än fascineras av. Dessutom supersnygg när den färgat ut! Gör sig bra med kolglödstetror, de tyr sig lite till varandra. I alla fall hos mig.

    Kommentar

    • RBrandin
      • January 2018
      • 15

      #3
      Ja, jag tycker också det är snygga och de skulle passa bra i mitt stora akvarium med tanke att jag låter en del växter växa ovan vatten ytan.
      Jag har idag ett stim med ca 50 fantomtetror.

      Är det svårt att födda upp ungarna med tanke på att de är väldigt små ?

      Kommentar

      • cambru

        • September 2008
        • 209

        #4
        De leker hela tiden men trots tät växtlighet vid ytan och i övrigt har aldrig något yngel överlevt hos mig. Jag läste någonstans att de i princip behöver simma i infusorier för att överleva. Om något yngel har överlevt så har de förmodligen blivit mat. Fiskarna står ibland och väntar på att ynglen ska falla ner i vattnet om äggen lagts på ett öppet ställe.

        Kommentar

        Arbetssätt...