Rödmunstetra i 120 liter (högt)?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zoidar
    • January 2020
    • 28

    Rödmunstetra i 120 liter (högt)?

    Jag är ny akvariekille och jag satsar på ett tetraakvarium. I mitt Lido 120 (B60xH50xD40) har jag just nu ett stim grön neon tetra. Jag har planer på lägga i rödmunstetra, men blev tveksam då jag såg de vill ha bredare akvarium, mitt är ju 60cm brett. Någon som har erfarenhet av dessa tetra, kan de funka i mitt akvarium?

    Mvh,
    Peter
    Senast redigerad av Zoidar; 22 January 2020, 08:05.
  • Fiskburken
    • March 2019
    • 198

    #2
    Svarar antagligen lite sent men försöker i alla fall. Olika parametrar inverkar på olika sätt:

    Volym: Diverse kemi (t.ex. koncentration av en viss mängd nitrit blir lägre ju högre volymen är).
    Ytarea: Syreupptagning, sätter i praktiken gränsen för hur många fiskar man kan ha. Hur mycket utrymme för fiskrevir inom samma art. Höga akvarier är inte så effektiva här.
    Längd: Hur långt fiskarna kan simma som mest och påverkar förmodligen hur instängda de känner sig, vilket är relevant för din fråga.

    Fiskar som inte mår bra blir stressade och sjuka. Hurvida Zoopets mått är exakta vet jag inte, det finns ofta olika uppfattningar vad som gäller för en viss art. Jag rekommenderar att du söker runt på Internet för att se hur stora akvarier personer som lyckat håller fiskarten du är intresserad av har.

    Kommentar

    • Zoidar
      • January 2020
      • 28

      #3
      Tack för svar! Det blev svarta och gröna neon.

      Kommentar

      Arbetssätt...