Mina chili / mosquito rasboror står stilla

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • TrustyPatches
    • August 2019
    • 1

    Mina chili / mosquito rasboror står stilla

    Hej allihopa!

    Jag äger 9 chilisar sedan 4 månader tillbaka. Allting gick relativt smidigt för dem att bli hemstadgade och efter några veckor blev dom alldeles super röda och simmade i små ministim, runt i övre delen av tanken, undersökte osv. Man var jätte underhållen av att titta på deras beteende

    Sedan , några veckor tillbaka, gjorde jag det dumma och gjorde rent filtret (i akvarievatten) med 3 veckor istället för vanliga 5 v mellanrum. Det blev en liten obalans vilket gjorde dem lite tjuriga och blev ljusfärgade i 2 dagar , å hände bara på ett och samma ställe i topparna vid ytan.

    Därefter har de stannat, liksom, kvar i snåret och bara hänger. Dom verkar ,rent fysiskt, må bra: de äter lika mycket och färgen är stark men de bara står helt stilla. Konstant!! Jag undrar: är det kanske hur chilisar beter sig naturligt? Men de var så aktiva och va fulla av energi förr?
    Jag har tagit vattentest efter vattentest och blir inge klokare. Här kommer testvärdena på vattnet:

    NO3 : ca 8 mg/L (färgen visar mellan första och andra rutan)
    NO2: 0 mg/L
    gH: 7 °dH
    kH: 6 °dH
    pH: 6,6

    Cl: 0 mg/L

    Det är värt att även lägga till ett par detaljer:
    • Vi har under tiden samtidigt haft 10 Galaxy danios och de har visat 0,00 % negativ inverkan
    • Det har flyttat in 2 Kampfisk honor. När det hände hade alla chilisar vart stillastående sedan ett tag tillbaka.
    • Våra flytväxter "smälte" bort p.g.a lite näring i vattnet. Ungefär samma tid som filter grejen hände. Om så är fallet, varför dom beter sig som dom gör, är det någon här som äger chilisar och har det ganska öppet på överdelen av akvariet? Är dom ute omkring och undersöker och har sig, utan m.h.a flytväxter?


    Iaf, jag började tro om dom behövde flera av sin art, så jag köpte 4 till igår. De var super vita från resan hem, och blev röda och glada fort, simma kring. Det var även lite som att de andra följde med på deras upptäcktsresor. Men ack...nu hänger de idag som alla andra...
    Vad tror ni ? Latar dom sig bara?
    Tackar på förhand för all slags input Simma lugnt hörni
  • stefant
    • January 2009
    • 783

    #2
    Vad var det för flytväxter som ni hade? Jag tycker att det verkar troligt att de ändrade sitt beteende när de försvann.

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13110

      #3
      Syrebrist kan leda till apati så säkerställ att du har ytrörelse.
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      Arbetssätt...