Sorgmanteltetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • melinda_borg
    • March 2018
    • 6

    Sorgmanteltetra

    Kan man ha ett litet stim sorgmantel tetra i 54-56 liters akvarium eller det är för litet för dom? Vilka tetror lämpar sig annars bäst för ett så litet akvarium? Sen tänker ja på några ottisar (algätare) kan man ha sådana i ett litet kar? Hur sköter man dom bäst? Ph värden,växter,foder osv. Alla svar mottages tacksamt
  • Nando

    • October 2017
    • 6054

    #2
    Sorgmanteltetra behöver större kar enligt artbeskrivningen här på Zoopet. En liten tetra som skulle passa bättre är kolglödstetra. De blir bara max tre cm och är riktigt vackra! I ett 54L bör du kunna ha tio stycken och då blir det ju ett litet stim i alla fall.

    Någon mindre sort av otocinclus bör funka. De trivs dock bäst om de är flera så köp inte för få. Jag upplever dem som ganska känsliga i början och svåra att få att äta annat än alger. Eftersom de äter alger bör du ha ett moget kar innan du tillsätter dem. De är olämpliga i ett nystartat. Man behöver mata dem med annat än alger också. Skalade ärtor och kokt zucchini kan vara uppskattat. Mina ottosar är väldigt anonyma och syns nästan aldrig, varken i 120-karet (där det nu tyvärr bara finns två kvar) eller i 570-karet där jag har sex stycken. Kanske beror det på att de är för få eller på att de har många gömställen. Slutsatsen är i alla fall att de knappt märks.

    Tänk på att inte ha för många sorter i ett så litet kar. Hellre flera av en sort än få av flera. Några räkor kan ju vara trevligt också. Amanoräkor äter en del alger så kanske kan det vara ett alternativ till ottosar.

    Lycka till!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      har du läst Zoopets artbeskrivning https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=433&SOK=1
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av melinda_borg
        Ja hur så?
        Undrade bara eftersom någon av dina frågor besvarades där
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...