Korsning neontetra och svärdbärare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Husmannen
    • November 2018
    • 7

    Korsning neontetra och svärdbärare

    Vi har ett par vita genomskinliga svärdbärare med neontetrans reflexer. Har våra svärdbärare parat sig med neontetrorna? Är det möjligt?

    Undrar nybörjaren
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det är knappast möjligt
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Husmannen
      • November 2018
      • 7

      #3
      Lägger upp en bild iallafall

      Kommentar

      • Husmannen
        • November 2018
        • 7

        #4
        Om jag nu kan komma på hur man lägger till en bild

        Kommentar

        • Husmannen
          • November 2018
          • 7

          #5

          Kommentar

          • Björn J.
            • November 2017
            • 1049

            #6
            Det är bara guldmedlemmarna som direkt kan lägga upp bilder här.
            För att gå förbi den spärren kan du lägga din bild på "neonsvärdbäraren" på exempelvis på Forumbilder punkt se, www.forumbilder.se och sedan länka in den här.

            Angående din fråga:
            Jodå, visst går det bra att korsa olika arter, vi har ju sett den lyckade korsningen mellan krokodil och elefant, "krokofanten"! Vi har ju den inhemska korsningen; "skavdern" som var en korsning mellan tjäder och hare.
            Om man korsar en brevduva med en hackspett får man ju en brevbärande fågel som knackar på innan de levererar posten. Nu sänder ju de flesta e-post varför brevduvornas arbetsuppgifter nästan försvunnit... (De där fantastiska korsningarna mellan olika arter brukar sensationellt presenteras i dagspressen den första april varje år).

            För att vara mindre cynisk och mer övertydlig är svaret att man INTE kan korsa tetror med svärdbärare. Däremot kan det förekomma såväl naturliga som aktivt korsade arter inom samma familj och släkt. Exempelvis kan man få korsningar mellan platy och svärdbärare, huruvida neontetran kan korsa sig med andra närbesläktade tetror låter jag vara osagt, men det kanske finns exempel på det??

            Men från brevbärande fåglar till svärdbärande fiskar... (var inte det en snygg övergång, så säg!)

            Om du har en självlysande svärdbärare, har den nog inget lasersvärd, som Luke Skywalker med fler i SW.
            -Det är nog gissningsvis så att den blivit injicerad med något självlysande-, eller reflekterande ämne i kroppen. Det förekommer allt för ofta att man ser sådana fiskar i mindre seriösa zoobutiker.
            Jag har förvisso inte sett just neonlysande svärdbärare, men väl andra fiskar, indiska glasmalar i regnbågens alla färger, liksom regnbågsfiskar.
            Man får ju tycka vad man vill om detta tilltag, att "färglägga" fiskar på detta sätt, jag gillar det inte, och brukar vända i dörren in till butiker som säljer sådan manipulerad fisk.

            En annan förklaring kan ju vara den att du har någon form av "helt fantastiska" lysrör, eller annan belysning i någon slags färgtemperatur som knappast finns i naturen, som då återger fiskarna i färgskruder de inte får när man belyser dem med belysning som har ungefär samma spektra som solens ljus.
            Senast redigerad av Björn J.; 05 November 2018, 14:49.

            Kommentar

            • Olle A
              • January 2002
              • 1660

              #7
              Om jag har förstått rätt är det vanligt att vissa svärdbärarvarianter säljs under namnet "neonsvärdbärare" i zooaffärerna. Till exempel "halvröda" där ursprungsformens grönglänsande färg lyser igenom på halva kroppen och andra halvan är röd. Sådana har inget med neontetror att göra och behöver inte heller vara behandlade med något självlysande ämne (även om det säkert förekommer). Fiskarna blir helt enkelt lättare att sälja om man ger dem ett lockande namn.

              Olle

              Kommentar

              • Husmannen
                • November 2018
                • 7

                #8
                Jag förstår nu att jag har fått dumstruten placerad på mitt huvud. Men jag undrar ändå. Ett kan ni se bilden på de vita svärdbärarna som jag lyckades lägga upp trots att jag inte är guldmedlem? Jag ser iallafall bilden i forumet.

                Två hur kan pojkfisken ha neonstrecket på sidan utan att den har injicerats med färg?
                De två vita fiskarna är födda i detta akvariet och har aldrig lämnat det. Jag har kommit på förklaringen. Han har
                klätt ut sig för att få kompisar bland neontetrorna för han känner sig lite vissen.

                Kommentar

                • Husmannen
                  • November 2018
                  • 7

                  #9
                  Jag ber genast om ursäkt för mitt utbrott. ..
                  tackar för alla svar och teorier om vad vi har för en fisk i vårat akvarium. Jag kommer framåt att glädja mig åt att vi har en något udda fisk..
                  i vår tank!





                  Kommentar

                  • stefant
                    • January 2009
                    • 783

                    #10
                    Jag kan inte se bilden. Det hade varit intressant att se den.

                    Kommentar

                    • Husmannen
                      • November 2018
                      • 7

                      #11
                      IMG2=JSON]{"data-align":"none","data-size":"full","src":"https:\/\/Länk\/forum\/core\/image\/gif;base64,R0lGODlhAQABAPABAP\/\/\/wAAACH5BAEKAAAALAAAAAABAAEAAAICRAEAOw=="}[/IMG2]​

                      Kommentar

                      • cambru

                        • September 2008
                        • 209

                        #12
                        Jag kan inte heller se din bild så jag kan bara utgå från mina erfarenheter av svärdbärare i allmänhet. Jag tror dina svärdbärare har naturliga färgvariationer. I mitt ena kar finns grön svärdbärare dvs den som inte har en massa färger. Alla kommer ursprungligen från en hane och två honor, med reservation för att det kan finnas inslag av förrådsbefruktning förståss.

                        De är alla skimrande snarare än färgade och skimret är olika på alla, framförallt hanarna. Vissa går åt rött medan andra skimrar åt blått och grönt utan någon nyans av rött alls. På vissa är färgskimret i huvudsak koncentrerat längs med fisken dvs som hos neontetran, medan andra inte har den koncentrationen till ett ställe.

                        Gemensamt för alla är att de är så otroligt vackra och roliga att titta på

                        Kommentar

                        • Björn J.
                          • November 2017
                          • 1049

                          #13
                          Innan någon ens säger ordet "neongrönt" vilken ingen gjort... så finns det egentligen inget som heter så, eftersom neongas blir röd då man leder elektrisk ström genom den.

                          Nåväl, Svärdbäraren är ju en av akvarievärldens absolut vanligaste fiskar. Därmed även den mest odlade och korsade inom gruppen. Jo svärdbärare (och även platy) har jag sett i färgskalan gult, orange, rött, illrött, när det gäller de röda varianterna, sedan olika former av gröna med eller utan röda inslag. Men aldrig så intensivt självlysande som neon- och kardinaltetror, dom lirar i en annan division.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...