Kardinaltetror hoppar mot sin död?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Qurp
    • September 2018
    • 5

    Kardinaltetror hoppar mot sin död?

    Hej,

    Köpte för ca 2 veckor sen 15 st kardinaltetror. Alla har verkat må bra och jag har inte skådat något konstigt beteende förrens för tre dagar sen.

    Tre kvällar i rad nu när akvariet släcks har tetrorna fått för sig att hoppa. Tyvärr har jag inget täcklglas som kan hindra detta (har täckglas på gång). Detta har lett till att jag två kvällar i rad har hittat en uttorkad liten tetra på golvet. Ikväll har ingen hoppat ut (än) men jag såg att en tetra satt som fastklistrad på den inre akvarieväggen (jag tror den klarade sig efter att jag hjälpte den ner i vattnet.

    Detta beteende verkar förstärkas ytterligare när jag passerar förbi akvariet och/eller råkar lysa in med en lampa eller liknande in i akvariet.

    Jag förstår inte vad jag ska göra då jag är ny på detta med akvarium och det känns inte kul att tetrorna dör en eftet en.

    //Ludvig
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2876

    #2
    Finns vissa fiskar som kan vara benägna att hoppa, men väldigt få arter vad jag vet. En anledning till att fiskar hoppar är att det finns ett hot (större fiskar som jagar), eller att dom flyr dåliga vattenförhållanden. Jag har själv haft akvarier utan täckglas i många år och endast ett fåtal under alla dessa år har valt att hoppat "över bord". Tetror kan jag inte alls minnas gjort detta, dock har ett par Siamensis lyckats vid olika tillfällen. Risken är nog annars störst i nyinredda akvarier innan fiskarna anpassat sig.

    Kommentar

    • erikthur
      • March 2004
      • 9953

      #3
      Även tetror kan hoppa bra när dom blir skrämda.Ett bra sätt att undkomma en predator eller varför inte håven. Egen upplevelse när jag och en kompis skulle fånga ett stim. Vi letade efter stora hål i håvarna som förklaring till våra misslyckade försök innan vi såg hur håvarna undveks med eleganta hopp.

      I naturen är det så att vattnet ligger lägre än landpartiet. Så därför är det lätt för en fisk att hoppa ner i vattnet igen. Men inte om de hoppat ur ett akvarium.

      Så på så sätt är akvarium inte naturtrogna (och givetvis på många andra sätt)
      Killies is a lifetime passion

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2876

        #4
        Jo, alla fiskar (nästan) kan hoppa om det finns anledning. Det handlar alltså om att isf. få bort ev. anledning till hopp, som väl är en något desperat handling från fisken sida.

        Kommentar

        • erikthur
          • March 2004
          • 9953

          #5
          Inte alltid desperat. Det finns många fiskarter som hämtar sin föda medelst hopp.
          De lever på hoppet
          Killies is a lifetime passion

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Är akvariet tillräckligt stort?

            Kommentar

            • Webo
              • August 2014
              • 1968

              #7
              Du kanske kan sätta en cellofan bit över, men utan att stänga helt så det kommer in luft. Det minimera ju iaf området de kan hoppa ut från. Tills du får täckglaset alltså.
              Juwel Vision 450 med Malawi och malar. Juwel Rio 400 med malar, Praktbotia, Röd Fantomtetra, Kilfläck Rasbora, Kardinaltetra, Svart Neontetra och Siameser. Juwel Rio 240 Växtkar med räkor, Siameser och malar. Juwel Lido 120 med Guldbarb och malar. Ställning med 6 st 30 l räkkar och 3 st 40 l odlingskar.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13110

                #8
                Ursprungligen postat av Qurp
                Hej,

                Köpte för ca 2 veckor sen 15 st kardinaltetror. Alla har verkat må bra och jag har inte skådat något konstigt beteende förrens för tre dagar sen.

                Tre kvällar i rad nu när akvariet släcks har tetrorna fått för sig att hoppa. Tyvärr har jag inget täcklglas som kan hindra detta (har täckglas på gång). Detta har lett till att jag två kvällar i rad har hittat en uttorkad liten tetra på golvet. Ikväll har ingen hoppat ut (än) men jag såg att en tetra satt som fastklistrad på den inre akvarieväggen (jag tror den klarade sig efter att jag hjälpte den ner i vattnet.

                Detta beteende verkar förstärkas ytterligare när jag passerar förbi akvariet och/eller råkar lysa in med en lampa eller liknande in i akvariet.

                Jag förstår inte vad jag ska göra då jag är ny på detta med akvarium och det känns inte kul att tetrorna dör en eftet en.

                //Ludvig
                En övergångsbelysning tycker jag man alltid ska ha för många fiskar drabbas mer eller mindre av panik när lyset släcks och det blir svart och då börjar dem ofta hoppa! Fisk kan hoppa annars också men lite täckglas runt om kanterna hjälper mycket om man inte vill täcka hela karet. Plasttak till tex växthus eller altantak kan klippas till ganska enkelt.
                Senast redigerad av åheim; 14 September 2018, 11:06.
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Björn J.
                  • November 2017
                  • 1049

                  #9
                  Ja dom är lättskrämda, tetror reagerar även kraftigt på ljud, inte bara på ljus alltså.
                  Passerande personer och husdjur utanför akvariet (för att vara övertydlig) är klassiskt exempel som kan trigga ett hoppbeteende.
                  Liksom då större fiskar som liksom "hajen" på den klassiska filmaffischen, dyker upp underifrån...
                  Bra med nattbelysning, jag har en blå ledstripp som tänds innan huvudbelysningen släcks, och släcks efter att huvudbelysningen tänds på förmiddagen, alltså dessa belysningstider 5 minuter ungefär omlott. Täckglas är bra, men ställer till med nya problem.

                  De bästa längd och höjdhopparna bland tetrorna är de olika bilbuksfiskarna, dom har både längd- och höjdhopparrekordet, samt dessvärre även det värsta suicidala beteendet, täckglas för nollvision där alltså!

                  Kommentar

                  Arbetssätt...