Hur många dagar kan man låta bli att mata kardinaltetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bergvatten
    • August 2018
    • 7

    Hur många dagar kan man låta bli att mata kardinaltetror?

    Hej!
    Jag har haft mitt akvarium i 3 veckor, 100 L tank med växter, 10 kardinaltetror och 2 ancistrus just nu. Jag har varit borta över helgen och undrar hur många dagar de klarar sig utan foder. Är 4 dagar för lång tid? Jag brukar mata dem varannan dag annars
  • cambru

    • September 2008
    • 209

    #2
    Vuxna fiskar brukar klara enstaka tillfällen upp till en vecka utan mat i ett akvarium som varit igång ett halvår eller mer. Eftersom ditt akvarium är nystartat skulle jag inte lämna dom en vecka men fyra dagar borde inte vara några problem.

    Kommentar

    • LoGeek
      • September 2008
      • 1651

      #3
      De klarar två veckor utan problem om de är friska. Mina kardinaler och övriga sällskapsfiskar går flera gånger per år över 2v utan mat.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        I ett väl ingånget akvarium kan de säkert gå en månad utan problem. Fast man då inte ha flera sådana månader på ett år
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • LoGeek
          • September 2008
          • 1651

          #5
          I fjol hade jag ett kar som matades 3 ggr på ca sex månader och alla platy, ancistrus och kardinaltetror överlevde. Dock rejält magra. Nu går de i ett stort kar och har tjockat på sig igen

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            #6
            Gäller dessa "faste-perioder" alla fiskar eller finns det vissa (ändå relativt vanliga) grupper som inte klarar av det?

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48147

              #7
              Det handlar i regel mindre om olika arter och istället mer om ålder (ungfiskar behöver oftare mat) och om kondition
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13109

                #8
                Ursprungligen postat av LoGeek
                I fjol hade jag ett kar som matades 3 ggr på ca sex månader och alla platy, ancistrus och kardinaltetror överlevde. Dock rejält magra. Nu går de i ett stort kar och har tjockat på sig igen
                Varför? Vanskötsel är väl den första tanke som faller en in... men det kanske finns en bra förklaring. Sköter man andra djur så så kan det leda till böter och förbud av djurhållning...
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • LoGeek
                  • September 2008
                  • 1651

                  #9
                  Ja det kan nog anses klandervärdigt, men jag skyller på att det skedde i forskningens namn. Var helt enkelt ett test där jag observerade dem utan mat och vattenbyten i ett extremt igenvuxet växtakvarium. När de var avmagrade och jag bedömde det som att de snart skulle fara illa så flyttades dem till ett stort sällskapskar.

                  Kommentar

                  • Stahl
                    • June 2018
                    • 333

                    #10
                    Finns en anledning till att man som forskare måste söka tillstånd för experiment som rör djur och människor. :/

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13109

                      #11
                      Ursprungligen postat av LoGeek
                      Ja det kan nog anses klandervärdigt, men jag skyller på att det skedde i forskningens namn. Var helt enkelt ett test där jag observerade dem utan mat och vattenbyten i ett extremt igenvuxet växtakvarium. När de var avmagrade och jag bedömde det som att de snart skulle fara illa så flyttades dem till ett stort sällskapskar.
                      Lite osmakligt kan jag tycka.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • LoGeek
                        • September 2008
                        • 1651

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim

                        Lite osmakligt kan jag tycka.
                        De överlevde i alla fall, till skillnad från tex många diskus som folk trycker ner i växtkar

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          Varför? Vanskötsel är väl den första tanke som faller en in... men det kanske finns en bra förklaring. Sköter man andra djur så så kan det leda till böter och förbud av djurhållning...
                          Ja egentligen så kräver alla ryggradsdjur (vilket inkluderar fiskar, dock inte räkor) daglig skötsel enligt gällande lagstiftning

                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • LoGeek
                            • September 2008
                            • 1651

                            #14
                            Japp, helt rätt där.

                            Nu är det dags för en makrill i tomatsås och sängen.

                            Kommentar

                            • Bergvatten
                              • August 2018
                              • 7

                              #15
                              Tack för alla svar! Några följdfrågor av nyfikenhet:
                              - Vid vilken ålder anses fiskar vara ”vuxna”?
                              - Vad är anledningen till att de överlever en längre period utan mat i ett väl ingånget akvarium?


                              Kommentar

                              Arbetssätt...