Hur många dagar kan man låta bli att mata kardinaltetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #16
    Ursprungligen postat av Bergvatten
    Tack för alla svar! Några följdfrågor av nyfikenhet:
    - Vid vilken ålder anses fiskar vara ”vuxna”?
    - Vad är anledningen till att de överlever en längre period utan mat i ett väl ingånget akvarium?

    Vuxna är när de uppnått en viss längd, oftast omkring 85-90% av den angivna längden i artbeskrivningen.
    Fiskar äter även andra saker som finns i akvariet, olika alger, om det finns mindre djur som amöbor och infussorier, mikromaskar i bottenmaterialet, vissa fiskar ger sig på växterna, andra såsom botior äter snäckor. Sedan äter flertalet fiskar andra fiskar, yngel och döda kompisar.

    Mina Kolombiatetror, kolombianska tetror, klarade sig i sju veckor med foderautomat som oftast var tom, husvaktaren fiskmataren och blomvattnaren (samma person) glömde bort fiskarna.
    Det finns stora hantelciklider och siamensisar i det akvariet också, men mina fjärilsciklider "försvann"...

    Kommentar

    • stefant
      • January 2009
      • 783

      #17
      Synd att fjärilscikliderna försvann som var så fina!

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Ursprungligen postat av Bergvatten
        - Vad är anledningen till att de överlever en längre period utan mat i ett väl ingånget akvarium?
        Därför att det i regel redan finns mat i akvariet som infusorier och detrit.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Björn J.
          • November 2017
          • 1049

          #19
          Ursprungligen postat av stefant
          Synd att fjärilscikliderna försvann som var så fina!
          Ja jag sörjer dem litet (ursäkta trådkapningen) men jag tror inte att de klarade av värmeböljan, det var ju en bit över 30 grader varmt i akvariet under sommaren.
          För er som inte vet vad vi pratar om (skriver om) var det fyra stycken blåa, "electric blue" fjärilsciklider, visserligen muterade på något vis men väldigt snygga, självlysande blåa ungefär lika självlysande som en neon- eller kardinaltetra är i rätt ljus.

          Nu åter till ämnet.

          Kommentar

          • Stahl
            • June 2018
            • 333

            #20
            Om man växt och allätare i akvariet kan de börja äta på växterna man har och catappalöv och liknande eller är det bara malar som gör det?

            Kommentar

            • LoGeek
              • September 2008
              • 1651

              #21
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Därför att det i regel redan finns mat i akvariet som infusorier och detrit.
              Exakt, det finns mycket mat man inte tänker på. Mitt kritiserade djurförsök visade just att i ett stort moget kar med kompakt växtmassa klarar sig ett litet gäng tetror och platy utan mat lääääänge. Matade 3 gånger på ca 6mån och ingen fisk dog eller blev sjuk.

              Kommentar

              • Björn J.
                • November 2017
                • 1049

                #22
                Ursprungligen postat av LoGeek

                Exakt, det finns mycket mat man inte tänker på. Mitt kritiserade djurförsök visade just att i ett stort moget kar med kompakt växtmassa klarar sig ett litet gäng tetror och platy utan mat lääääänge. Matade 3 gånger på ca 6mån och ingen fisk dog eller blev sjuk.
                Särskilt platy, men även de flesta tetror är ju väldigt duktiga överlevare. Får dom bara vara friska och inte drabbas av någon parasit eller annat, är bortglömt matning inget större problem. Men som Kjell skriver mellan raderna, bortglömd matning är inte detsamma som näringsbrist, alltid finner fiskarna någonting ätbart, om inte så klarar dom fasta förvånansvärt bra också. Hemma i naturen serveras det minsann inte mat varje dag, i alla fall inte i vissa mer fattiga vattendrag, därifrån många av våra fiskar härstammar.

                Kommentar

                Arbetssätt...