Rosentetror tillsammans med andra tetror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jkhlor
    • May 2018
    • 5

    Rosentetror tillsammans med andra tetror?

    Jag är ny inom fiskar hobbyn och jag undrar om man kan ha rosentetror tillsammans med en annan sorts tetra, i så fall vilken? Jag frågar eftersom jag inte kan ha så stora fiskar i mitt akvarium och skulle vilja ha en till sorts tetra som är fina, men känner mig tveksam eftersom mina rosentetror är de som "bestämmer" i akvariet och jag vill inte att de nya vantrivs.

    Mitt akvarium är ett 105 liters startad sen i början av mars. I akvariet:
    10 st rosentetror
    5 st coridoras albino longfin
    1st ancistrus
    1 st dvärggurami (7 st har inte klarat sig)

  • Björn J.
    • November 2017
    • 1049

    #2
    Välkommen till hobbyn!
    Du kan säkerligen ha rosentetror rillsammans med det flesta "snälla" tetrorna, men se upp med rovtetror, en del pirayor (ja dom tillhör ocksp tetrorna) kan ju käka upp mindre fiskar,

    MEN nu skall jag vara himla tråkig...
    Ditt akvarium är redan fullt, du skall inte ha fler fiskar i det!
    Sedan är det sällan bra att ha två olika stim, det brukar ibland bli så att stimmen blandar sig i varandra och blir ett stim med olika arter. Fiskarna mår väl bara bra av det och utnyttjar stimmets möjligheter, men det blir tråkigt för akvaristen.

    Men något du gjort väldigt bra är att du har fiskar i olika nivåer:
    Gurami högst upp (obs dvärgguramin är en parfisk, sällan det fungerar med fler än en hane och en hona, det kan bli dödliga strider som du kanske redan märkt...). Skaffa en partner av rätt kön till din änkling.
    Rosenteror på mitten och...
    Malarna på botten.

    Kommentar

    • Jkhlor
      • May 2018
      • 5

      #3
      Tack för ditt svar! Har länge funderat över detta.

      Tyvärr så har den sista guramin dött och jag planerar inte att köpa några nya heller utan låter akvariet vara med de fiskar som finns. De verkar ju trivas så det känns onödigt att störa de med någon annan art, och så är jag mest intresserad av dessa.

      Har dock en till fråga, tetrorna har slutat simma runt och håller sig endast vid pumpen. Min pump är inte så stark, ska jag byta den mot en bättre?

      Kommentar

      • stefant
        • January 2009
        • 783

        #4
        Vad är det för pump som du har?

        Kommentar

        • Jkhlor
          • May 2018
          • 5

          #5
          Aquael innerfilter ASAP 500

          Köpte ett akvarium från Aquael med tillbehör på Djurmagazinet, men pumpen var starkare i början

          Kommentar

          • stefant
            • January 2009
            • 783

            #6
            Jag tycker att flödet från den pumpen verkar lagom. Sköljer du ur filtret (i gammalt akvarievatten) någon gång? Annars minskar ju flödet.

            Kommentar

            • Jkhlor
              • May 2018
              • 5

              #7
              Jag har endast gjort det i kranvatten...

              Kommentar

              • stefant
                • January 2009
                • 783

                #8
                Det ska inte påverka flödet men eftersom kranvatten innehåller klor riskerar man att ta kål på de så viktiga bakterierna i filtret

                Kommentar

                • Jkhlor
                  • May 2018
                  • 5

                  #9
                  Tack för svaret, hade ingen aning så det ska jag börja med! Det var några veckor sen jag rengjorde filtret så det borde hjälpa

                  Kommentar

                  Arbetssätt...