Kan tetror stimma med rasboror?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Björn J.
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Håller helt med om att ett större stim gör att de "stimmar" mer men likafullt så minskar det med tiden och när de känner sig tryggare. Jag hade ju själv 200 rödmunstetra (som generellt är några av de bästa "stimmarna") i ett akvarium och den först månaden var det oerhört effektfullt när de "stimmade". De blev nästan för bra för de stimmade precis framme vid framrutan och det var då så tätt att man knappt kunde se in i akvariet.
    Dock allt efterhand så kände de sig tryggare och efter något halvår så "stimmade" de nästan inte alls.
    Hmmm, ja så är det.
    Men då får man nu se till att det samlar ihop sig igen, ett gäng skalarer eller ett par "amazonaszebror"... fixar detta, och lunch till sig själva samtidigt...

    Jag ser nu i mitt akvarium med tjugo colombianska tetror, att de för tetrorna harmlösa hantelcikliderna har en uppsamlande effekt på stimfiskarna, hantlarna gör några utfall och stimmet samlar sig.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Håller helt med om att ett större stim gör att de "stimmar" mer men likafullt så minskar det med tiden och när de känner sig tryggare. Jag hade ju själv 200 rödmunstetra (som generellt är några av de bästa "stimmarna") i ett akvarium och den först månaden var det oerhört effektfullt när de "stimmade". De blev nästan för bra för de stimmade precis framme vid framrutan och det var då så tätt att man knappt kunde se in i akvariet.
    Dock allt efterhand så kände de sig tryggare och efter något halvår så "stimmade" de nästan inte alls.

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Ursprungligen postat av Furis
    Åh, vad mycket jag lär mig! Tack!
    Jag har haft akvarium sedan 1965, med avbrott under några år i slutet av 1970 och början av 1980-talet. Men man lär sig inte allt för det. Man lär sig om det man har bra och dåliga erfarenheter av, samt om det man finner vara intressant. Det finns så många grenar av akvaristiken att man omöjligen kan lära sig allt.

    Tetror och rasboror är varandras motsvarigheter i Sydamerika respektive Asien, välj antingen det ena eller det andra, spelar väl inte så stor roll vilket, båda familjerna innehåller många trevliga släkten och arter.
    Men många nyblivna akvarister väljer akvariefiskar ungefär som man väljer lösgodis, några salta, några syrliga, några beska, fem hallonbåtar, sju salmialbalkar och tio salta sillar från Malaco... Ja litet choklad också. Funkar i allmänhet bra som lördagsgodis, men samma princip funkar oftast inte alls när man väljer akvariefisk.
    Måga fiskar av nästan lika många arter kallas vi väl mer eller mindre föraktfullt för "fisksoppa".

    Bättre att koncentrera sig på ett fåtal arter och ett homogent stim.
    Sedan bör man väl tänka "höghus" också, alltså befolka akvariet i våningstänkande, men "höghus" blir det väl knappsats, mer ett traditionellt göteborgskt landshövdinghus, en källarvåning i sten och två våningar i trä... Alltså börja från botten med någon bottenlevande fisk, typ mal eller ciklid, därefter ett stim på mitten och någon ytfisk högst upp, gurami eller så, ett stim med bilbuksfiskar hamnar förr eller senare på vinden... Dom hoppar nämligen rätt så bra.

    Dessutom kan man ju, när det gäller sällskapsakvarium, tänka "världsdel" man koncentrerar sig på Sydamerika, Afrika eller Asien... Antarktis behöver vi inte bekymra oss om, men I Australien med närliggande skärgård (Tasmanien och Nya Zeeland) finns det ju fiskar lämpade som akvariefisk också.
    Men man kan ju också blanda fiskar från olika världsdelar om de vattenkemiskt och beteendemässigt passar ihop. Europeiska fiskar är ofta bortglömda som akvariefiskar, jag har en gång haft gäddor... Dessa var det "återbäring" på då jag i en hink bar tillbaka dem till sjön där jag fångade dem något halvår tidigare.

    De afrikanska sjöarna, framförallt Tanganika- och Malavisjöarna har ju sina speciella fiskar, mest ciklider men det finns även malar och även någon stimfisk, men detta får någon med bättre kunskap än mig berätta om. Iallafall så kräver dessa fiskar ett annat vatten än vanligtvis andra fiskar kräver.

    Sedan finns det ju en del speciella "expertfiskar" som vanligtvis erfarna och duktiga akvarister skaffar sig på grund av ett mer renodlat intresse för just en typ av fisk. Detta kan vara diskusfiskar, rockor, speciella malar, rovfiskar, och kanske arapaior som man oftast ser i akvarium på kinesrestauranger.
    I denna intressegrupp finner vi väl också korallrevsakvaristerna.

    Men mitt ordspråk är:
    -Om du vill ha lugn och ro i ditt akvarium så undvik fiskar som stör.

    Lämna en kommentar:


  • Furis
    svarade
    Åh, vad mycket jag lär mig! Tack!

    Lämna en kommentar:


  • Björn J.
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Nja, chansen är nog minimal även om man kan ha tur.
    Egentligen är det överhuvudtaget väldigt få fiskarter som stimmar i ett akvarium och då i regel bara med den egna arten. Att de går i ett stim är för fiskarna ett sätt att skydda sig mot rovfiskar och det gör att de känner sig säkra. Därför i ett akvarium som de känner till väl och där de är trygga så avtar "stimeffekten" ofta efter en tid även för "stimsäkra" arter.

    Sedan är ju detta med "stimkänsla" också en estetisk fråga - dvs man ser dem ofta bara som ett stim om det är många fiskar med samma utseende
    Tja... Det är väl också så att stimfiskarna behöver komma över en "kritisk mängd" ju fler stimfiskar desto bättre sammanhållning i stimmet.
    Jag har nu omkring tjugo stycken kolombiatetror, och de håller ihop bra. När dom från början bara var tio var stimmet inte lika sammanhållet.

    Gamla erfarenheter av såväl tigerbarber (i kompisars akvarium) samt egna praktbotior gör gällande att ju fler man har desto lugnare blir dom och retar eller terroriserar andra fiskar mindre. Praktbotian blir en clown i stim, de håller igång inom det egna stimmet och krumbuktar sig och håller på. Dessvärre brukar dom numera kosta strax under 80kr och ett stim på tio individer blir ju rätt dyrt.

    Sedan är det ju så att stimfiskar söker sig till stim med andra fiskar som i form, färg och beteende är lika, eller påminner om egna egenskaper.
    Neon- kardinaltetror är ju det klassiska exemplet, och där även den falska neontetran nästlar sig in i stimmet. Det finns ju också rofiskar som har samma färg och form som andra stimfiskar som smyger sig in i stimmen för att käka upp eller äta fjäll från dessa inifrån. Vill minnas att det finns fler exempel på detta, då det finns helt andra sorters rovfiskar som liknar tetror som parasiterar i och på tetrastim...? Kjell?

    Jag har sett exempel på hur kilfläcksrasboror och kilfläckstetror nästan bildat ett homogent stim, dom är ju någorlunda lika varandra (nåja), och det var på grund av okunskap hos den akvaristena pappa, som in visste om att det fanns olika fiskar med nästan samma namn. (Jo goddag, jag skulle köpa några "kilfläcksfiskar" till sonens akvarium...)

    Jag har nästan alltid haft siamensisar i växtakvarium, och för ganska många år sedan vann jag ett stim någon form av pennfisk eller smyckestetra på lotteri, kompletterade upp så att det blev omkring femton individer, och hade redan små siamensisar i trecentimetersmodellen dessa gick in i det tetrastimmet, men gick ur när de upptäckte några intressanta alger på växterna, men var snabba att beblanda sig i detta stim igen då det servarades flingfoder. Dessa tetror och siamensisar är ju lika varnadra för det otrönade ögat, men simmar på helt annat sätt.

    Nej, pennfisken är inte alls släkt med bläckfisken!

    Så som Kjell skriver söker sig olika fiskar till stim för att få fördelar av detta.
    När jag mer aktivt utövade sportfiske, hände det sig rätt ofta att man fick horngädda (näbbgädda) , Belone belone på samma paternostertackel som makrill, Scomber scomberus, och andra mer eller mindre yrkesverksamma fiskare kunde berätta om olika makrillarter som de fått som bifångster. När man köper färska räkor händer det emellanåt att man finner andra räkarter i påsen... Så det är nog rätt vanligt att det blir en inblandning i stimmen även i naturen.

    Men i akvarium tycker jag att det blir bäst med enbart ett stim av samma art.
    Exemplet neon- och kardinaltetra tillsamams funkar bra, men neontetrorna ser väldigt bleka och sjuka ut tillsammans med de mer färgglada kardinalerna.
    Och om man då absolut vill ha olika stimfiskar så skall man välja arter som i både färg/form och beteende skiljer sig åt ordentligt.

    Lämna en kommentar:


  • Furis
    svarade
    Tack för svaret, då vet jag.☺

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Nja, chansen är nog minimal även om man kan ha tur.
    Egentligen är det överhuvudtaget väldigt få fiskarter som stimmar i ett akvarium och då i regel bara med den egna arten. Att de går i ett stim är för fiskarna ett sätt att skydda sig mot rovfiskar och det gör att de känner sig säkra. Därför i ett akvarium som de känner till väl och där de är trygga så avtar "stimeffekten" ofta efter en tid även för "stimsäkra" arter.

    Sedan är ju detta med "stimkänsla" också en estetisk fråga - dvs man ser dem ofta bara som ett stim om det är många fiskar med samma utseende

    Lämna en kommentar:


  • Furis
    startade ett ämne Kan tetror stimma med rasboror?

    Kan tetror stimma med rasboror?

    Vi ni om kerritetror och pärlrasboror kan stimma tillsammans?
Arbetssätt...