Förslag på stimfisk 29 grader

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Långmalen
    • October 2016
    • 58

    Förslag på stimfisk 29 grader

    Jag söker en stimfisk som ska tåla 29 grader ph 6-7 och inte bli mat för stora scalarer. Försökt att använda sökningen på artregistret här utan egentligen framgång.
  • Tyko
    • April 2015
    • 279

    #2
    Om karet är relativt stort så skulle kanske röd regnbågsfisk (Glossolepis incisus) passa, de är från Lake Sentani som har ett pH mellan 6,2 och 6,8 samt en temperatur på 29-32°C (har dock aldrig sett en artbeskrivning som fått detta rätt).

    /Tyko

    Kommentar

    • Långmalen
      • October 2016
      • 58

      #3
      Tack Tyko.

      Det finns ju massor av fina färgglada regnbågsfiskar men jag personligen gillar inte kroppsformen de flesta har.
      Jag skulle helst vilja ha en stor tetra eller barb,
      Vad tror ni om fembandsbarb ? det står att den inte tar torrfoder stämmer detta?
      det står oxå max 28 grader hur kritiskt är detta?
      Har jag missat någon annan fisk ?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Vad som framförallt händer om man långsiktigt (kortsiktigt är det sällan några problem) har fiskar i för varmt vatten är att fiskens energiförbrukning ökar och att den får ett kortare liv
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Långmalen
          • October 2016
          • 58

          #5
          tack Kjell hur är det med torrfodret? och vet någon vart man får tag i denna barb ?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Om man "svälter" den en tid så tar den säkert även torrfoder. Men varför kan du inte ge den fryst - det finns ju i alla zooaffärer.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...