Kongotetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Marten64

    • July 2012
    • 1020

    Kongotetra

    Är det någon som har erfarenhet av Kongotetran? Jag skall starta upp ett 150 l akvarium och blev lite sugen på denna tetra. Hittade Gulfenad Kongotetra i artbeskrivningarna. Fiskarna nedan har de på Trop akvarieimport de ser inte så gulfenade ut, är detta Kongotetra ( och inget mer)

    /Johan




    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2
    Ursprungligen postat av Marten64
    Är det någon som har erfarenhet av Kongotetran? Jag skall starta upp ett 150 l akvarium och blev lite sugen på denna tetra. Hittade Gulfenad Kongotetra i artbeskrivningarna. Fiskarna nedan har de på Trop akvarieimport de ser inte så gulfenade ut, är detta Kongotetra ( och inget mer)

    /Johan




    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Jag har velat hit å dit under årens lopp ang. Kongotetran, men har avstått p.g.a. deras storlek (8cm), men jädrans snygga är dom .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      det är den vanliga kongotetran
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Inger H

        • December 2008
        • 11247

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        det är den vanliga kongotetran
        Hur menar du som Kjell "den vanliga Kongotetran"?

        //Inger
        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

        Kommentar

        • Marten64

          • July 2012
          • 1020

          #5
          Är 145 liter och 90 cm bredd för litet för dem? De blir ju som sagt ganska stora?
          / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

          Kommentar

          • Inger H

            • December 2008
            • 11247

            #6
            Ursprungligen postat av Marten64
            Är 145 liter och 90 cm bredd för litet för dem? De blir ju som sagt ganska stora?
            Det tror ju inte jag, att dom blir för stora för ditt kar. Tänker bara lite längre - kanske små yngel blir till godis-gott

            //Inger
            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Inger H

              Hur menar du som Kjell "den vanliga Kongotetran"?

              //Inger
              Den som har funnits i handeln och sålts under namnet kongotetra i "100 år" - dvs https://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=478&SOK=1
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Marten64
                Är 145 liter och 90 cm bredd för litet för dem? De blir ju som sagt ganska stora?
                Framförallt borde kanske akvariet vara lite längre för att dom skall utveckla all sin färgglans
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Marten64

                  • July 2012
                  • 1020

                  #9
                  Tack för era synpunkter. Jag läste bland kommentarerna under artbeskrivningen, där hade någon bland annat skrivit att de är livliga simmare och behöver minst 200 liter. Jag tror att jag väljer någon annan sort....
                  / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Marten64
                    Tack för era synpunkter. Jag läste bland kommentarerna under artbeskrivningen, där hade någon bland annat skrivit att de är livliga simmare och behöver minst 200 liter. Jag tror att jag väljer någon annan sort....
                    Fast som sagt - som oftast är fallet för livliga fiskar (och även de flesta andra) så är längden viktigare än literantalet. Så ett 200 liters kan faktiskt vara för litet och ett 120 liters tillräckligt stort
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Björn J.
                      • November 2017
                      • 1049

                      #11
                      Jag fick en gång evakuera ett stim med ännu ej fullvuxna kongotetror till ett mindre akvarium, till ett Juwel Rio 120, blev inte alls bra, akvariet var för litet, fiskarna simmade in i glaset. Flyttade dem sedan till ett till volymen mindre men längre akvarium, då gick det bättre. Dessa var hemodlade i Lindome, och jag hade dem i åtta år! De bodde då i mitt gamla 350liters hörnakvarium tillsammans med hantelciklider och kilfläcksrasboror.
                      Väldigt trevlig och fin stimfisk, jag hade som mest 25 stycken, dom kan bli 10cm långa, mina höll ihop i stimmet nästan hela tiden, och var väldigt följsamma.
                      Jag har själv aldrig odlat dessa, men enligt uppgift skall det inte vara speciellt svårt.
                      Men jag tror ditt alvarium är för litet, eller iallafall för kort för dessa fiskar, dom vill gärna kunna simma längre sträckor. Jag kan tänka mig att dom trivs bra i 350liters rätblocksakvarium som är 150x50x50 cm. Just nu fundrar jag på kongotetror till mitt nya Juwel Trigon 350... Kanske kan funka.

                      Kommentar

                      • Marten64

                        • July 2012
                        • 1020

                        #12
                        Tack Björn för ditt svar, det blir inga Kongotetror för mig denna gång, kanske någon gång i framtiden om jag mot förmodan skulle lägga av med mina regnbågar som jag har i ett 720 kar. Nu lutar det åt att det får bli Kerritetror i mitt 142 liters akvarium. Har du/eller någon annan erfarenhet av dessa?

                        /Johan
                        / Johan 720 l. Regnbågsfisk, 375 l. Glossolepis Wanamensis, 142 l. -. Medlem i IRG.

                        Kommentar

                        • Christer5
                          • July 2015
                          • 915

                          #13
                          Jag har tidigare här på Zoopet erhållit svar om att mitt Juwel Rio 300 (350 lt) 120 cm är minsta laget då dom är rätt stirriga är vackra men blir något annat även för mig.

                          Kommentar

                          • Björn J.
                            • November 2017
                            • 1049

                            #14
                            Kerritetror har jag fått med som "bifångst" då jag inhandlat andra tetror, visste då (1979) vad det var för fiskar, men trevliga och pigga. Sedan dess har jag inte haft sådana fina fiskar, men de är väl litet svåra att få tag på? Eller har Tommy på Kaggeledstorget sådana nu?
                            I hörnakvariet där jag hade kongotetrorna hade de drygt en meter att simma på, litet mer om de simmade diagonalt i behållaren. Inga som helst problem där.
                            Måhända var det lättare att få svensk- och akvarieodlade fiskar att "simma lugnt" i ett akvarium än viltfångade..?
                            Annars kan jag tycka att såväl kilfläckstetror som kilfläcksrasboror är trevliga, lättskötta och pigga akvarieinnevånare, men bör inte blandas då de är för lika varandra i färg, form (nåja) och beteende.

                            Kommentar

                            • Christer5
                              • July 2015
                              • 915

                              #15
                              Herkules zoo brukar ha Kerritetror kolla med dom.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...