Diamanttetrayngel - tips

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Embla79
    • February 2017
    • 87

    Diamanttetrayngel - tips

    Jag hittade ett yngel som verkar vara en diamanttetra på ca 3 veckor, efter vad jag kan döma av videor och det jag kunnat läsa mig till. Utseendet stämmer bra med den åldern. Dessutom har det inte funnits några diamanttetror i det karet på ungefär så lång tid så det är ju oxå en ledtråd. Den verkar ju ha klarat sig bra men har någon några tips så tar jag gärna emot. Jag har bara hittat artiklar om hur man föder upp kontrollerat, inget om vad man gör när man hittar ett slumpyngel. Har förstått att de ska vara lättodlade, men inga parametrar har varit uppfyllda enligt det som ska underlätta odling. Har haft högre pH och kallare än man ska ha när man försöker odla, så tetrorna måste helt enkelt ha trivts bra. Ibland har man tur bara antar jag.

    Kan tänka mig att den här lilla gynnaren klarade sig för att jag flyttade föräldrarna till ett större kar strax efter han föddes. Hen är uppskattningsvis 12-13 mm men det är svårt att avgöra.

    Ville mest dela med mig av den här roliga grejen, men kom gärna med tips om mat och skötsel om ni kommer på nåt rent spontant.
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Kul med yngel.
    Problemen brukar oftast vara att småttingarna blir mat men lyckas de bara undvika detta så brukar det inte vara något problem
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Embla79
      • February 2017
      • 87

      #3
      Ja, jag har inte sett den idag så är lite orolig. Å andra sidan var det ju första gången jag såg den igår, och den verkar ju vara runt tre veckor. Jag har neontetror, två Endlers guppy-honor och två Dvärggurami som skulle kunna utgöra hot mot ynglet. Ottosarna räknar jag inte in i hotbilden Men kan nån av dem äta ett drygt centimeterstort yngel? Till och med diamanterna låter bli/hinner inte upp så stora yngel i ett annat kar.

      Skulle ju verkligen vara roligt att få en till diamant. Så vackra.

      Kommentar

      Arbetssätt...