Hjälp med Serrasalmus rhombeus!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • RedPiranha
    • May 2012
    • 29

    Hjälp med Serrasalmus rhombeus!

    Har fått överta en Svart piraya (Serrasalmus rhombeus) på 20cm och skulle vilja veta mer om hur man behandlar en sån här vacker best på bästa sätt?? Hur ser man om det är en hona eller hane, eller kan man se det enkelt (har ingen bra bild än)? Den är i tillfälligt förvar i ett 120 liters kar men antar att den behöver bra mycket större... frågan är hur stort? Som sagt tips och erfarenheter om allt från mat, inredning och kar tack

    Har redan 6 rödbukade pirayor i samma storleksordning så är inte helt novis men denna verkar vara lite speciell och ganska arg märkte jag
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Har aldrig haft den men den verkar ju vara en tämligen bitsk art och den verkar ju vara lite svår att hålla ihop med andra (även ihop med andra av samma art). Min.storlek på akvarium är absolut ett 720 liters.

    Har du läst infon på seriouslyfish http://www.seriouslyfish.com/species...lmus-rhombeus/

    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • RedPiranha
      • May 2012
      • 29

      #3
      Tackar... har varit inne och läst lite här och där men det hade varit kul med lite erfarenheter från andra här om det är någon som haft nån det vill säga normalt sett fixar man karet först och fisken sen men med tanke på dess ovanlighet så fick jag ta den nu när tillfället dök upp

      Kommentar

      • RedPiranha
        • May 2012
        • 29

        #4
        Mailade en kille i USA som hade några stycken och fick en massa bra information I vilket fall som helst så har han börjat äta nu, både kött, räkor och på akvariets silicon vilket resulterade i en mindre läcka så nu är han i en stor fin plastback istället med skydd för pump och teknik för den var han också på hm... han verkar trivas nu och äter dom bra är det ett tecken på det. Väldigt känsliga i början med maten innan dom har bott in sig tydligen, tog tre veckor nu innan han började äta (på allt)

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13110

          #5
          Hoppas du lyckas med den för det jag såg på yotube var bara sorgligt... Jävla människor känner jag bara!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • RedPiranha
            • May 2012
            • 29

            #6
            Ja det får vi hoppas Han har precis fått ett nytt hem i ett Lido120 med kantförstärkningar så inget mer siliconätande Kör med Bioflow 3.0 och en Jecod streamer pump med kontroll för att simulerara vattenströmmning som i en flod och det verkar han gilla, han ställer sig ibland emot strömmen och "simmar", håller 27 grader och kör Daylight rör från Juwel, dämpad belysning med hjälp av växter och rötter har han.

            Kommentar

            Arbetssätt...