Koppartetror. Hanarna jagar bort honorna.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Enps
    • December 2015
    • 12

    Koppartetror. Hanarna jagar bort honorna.

    Jag har 10st koppartetror, 5 av varje kön.

    När de var nya i akvariet så stimma de mest medan de simmade mot strömmen. Efter hand började hanarna jaga honorna ibland, jag tolkade det som ett lekbeteende och tänkte inte mer på det. På senare tid har dock hanarna börjat jaga honorna i princip direkt när de visar sig. Honorna gömmer sig i princip hela tiden antingen bakom filtret eller står och trycker längs med botten nära någon växt. De 5 hanarna verkar inte ha något större problem med varandra, men så fort en hona visar sig så blir den bortjagad av en hane.

    Vad ska man göra åt sånt här? Har provat att möblera om i akvariet utan någon direkt effekt.
  • Enps
    • December 2015
    • 12

    #2
    Sticker jag ner handen i akvariet så så stimmar samtliga. Men det varar inte många minuter innan honorna är försvunna.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #3
      Hur stort är akvariet? Har du andra fiskar i akvariet?
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Enps
        • December 2015
        • 12

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Hur stort är akvariet? Har du andra fiskar i akvariet?
        Har förutom 10 koppartetror även 5 regnbågsfiskar och 2 ancistrus. Är medveten att akvariet är något i underkant för regnbågsfiskarna, men det är ett gammalt akvarium som jag använder tills jag hunnit investera i ett större. Kollar man på Zoopets info om Koppartetra så ska 75L och 75cm räcka. Jag har 100L och 80 cm.

        Kommentar

        • ICC
          • November 2006
          • 1310

          #5
          Jag har ingen aning vad beteendet beror på, men en fundering. Kan det va så att hanarna är könsmogna men inte honorna och därmed svarar på hanarnas uppvaktning som ett hot isället. Bara en gissning taket från ingenstans.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            OK - då instämmer jag i det som ICC skriver. Finns det bara gott om växter att gömma sig bland så borde det inte vara något problem
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            Arbetssätt...