Rosentetra, könsskillnad, ryggfena?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Havs
    • October 2008
    • 36

    Rosentetra, könsskillnad, ryggfena?

    Jag har nyligen köpt 10 st Rosentetra. Många ser precis ut som zoopets bild av en Rosentetra. Men några har ett vitt eller mer lysande litet parti allra högt upp på ryggfenan, medan andra saknar det helt. Är det ett tecken på kön, hona eller hane?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det finns olika "varianter" av rosentetra.

    Könsskillnaden är istället att hanar med tiden utvecklar en förlängd rygg- och analfena
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      Hos den vanliga rosentetran har hanen svart eller mörkgrå ryggfena, och honan har en vit fläck i ryggfenan. Det finns en vitfenad variant där båda könen har vita fenspetsar. Men som Kjell säger, det är längden på fenorna som är avgörande.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Jag tror faktiskt också att det finns korsningar mellan den "vitfenade" och den "svartfenade"
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Kjell, är den vitfenade en vildform eller en odlingsform? Låter ju logiskt att den vitfenade skulle kunna vara en variant som kommer från mörkare vatten, där den ljusa fenan syns bättre, och behövs för att stimmet ska ha lättare att hålla ihop?
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Shepard
            Kjell, är den vitfenade en vildform eller en odlingsform? Låter ju logiskt att den vitfenade skulle kunna vara en variant som kommer från mörkare vatten, där den ljusa fenan syns bättre, och behövs för att stimmet ska ha lättare att hålla ihop?
            Jag vet faktiskt inte. Vad jag vet så importeras den i alla fall inte som vildfångad utan den har funnits länge i handeln. Så antingen är den en gammal odlingsform (som man inte känner till var den har skapats) eller så är det en gammal vildform.

            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Havs
              • October 2008
              • 36

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Det finns olika "varianter" av rosentetra.

              Könsskillnaden är istället att hanar med tiden utvecklar en förlängd rygg- och analfena
              Då är det bara att vänta på att de ska växa till sig. Mina 10 är ganska små. Inköpta hos Arken zoo i Valbo.

              Jag vill gärna göra ett försök att få till en lek senare.

              Kommentar

              Arbetssätt...