För strömt för Bilbukarna?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • anelai
    • December 2016
    • 4

    För strömt för Bilbukarna?

    Hej
    Jag köpte mig en liten grupp Bilbukar igår och de verkar må bra. De simmar på och är pigga, men jag är rädd för att jag ska utsätta dom för ett för strömt vatten. Jag läste att dom naturligt lever i stilla vatten så nu har jag strypt ner mitt ytterfilter till kanske hälften, annars känns det som att dom inte har något ställe där de slipper simma lite granna för att inte börja glida iväg sakta. ska man vara väldigt försiktig med cirkulationen? Eller gör det inget att dom får underhållssimma lite? Ska man stänga av ytterfiltret på natten? Eller är det endast korkat?
    Tacksam för all hjälp!
    //Glad nybörjare
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Du skall absolut inte stänga av filtret. Om du skall strypa det vet jag inte eftersom det inte står något om vilket filter det är och storleken på akvariet. Det bästa är väl sannolikt att rikta om utblåset lite så delar av akvariet inte blir så strömmande.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • anelai
      • December 2016
      • 4

      #3
      Det glömde jag såklart skriva! Det är ett 180l juvel akvarium med välvd framsida. Pumpen är en JBL 1501 så den är rätt stark i förhållande till akvariet. Jag har testat att vrida utblåset åt lite olika håll och hittat ett läge som verkar mildast, men måste fortfarande ha pumpen halvstrypt. Om jag istället har det vridet mot den närmsta kortsidan som gör vattnet lungt i ungefär halva akvariet, så ska dom såklart simma dit in i virvlarna och då blir det ju väldigt starkt just där. Tyckte det verkade som en rätt dum ide eftersom det känns som att dom kommer skada sig.

      Kommentar

      • KJE
        • August 2013
        • 1066

        #4
        Ursprungligen postat av anelai
        Det glömde jag såklart skriva! Det är ett 180l juvel akvarium med välvd framsida. Pumpen är en JBL 1501 så den är rätt stark i förhållande till akvariet. Jag har testat att vrida utblåset åt lite olika håll och hittat ett läge som verkar mildast, men måste fortfarande ha pumpen halvstrypt. Om jag istället har det vridet mot den närmsta kortsidan som gör vattnet lungt i ungefär halva akvariet, så ska dom såklart simma dit in i virvlarna och då blir det ju väldigt starkt just där. Tyckte det verkade som en rätt dum ide eftersom det känns som att dom kommer skada sig.
        Använder du bredströmsutblåset eller strilröret? Strilrör brukar inte göra det så strömt. Jag har samma filter i mitt Lido 200 och där blir det inte för strömt med strilröret
        Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

        Kommentar

        • anelai
          • December 2016
          • 4

          #5
          Nu har jag bredströmsutblåset på. Använder du hela strilröret då eller bara en av delarna? Hur långt under vattenytan har du det placerat? Eller kör du över vattenytan?

          Kommentar

          • KJE
            • August 2013
            • 1066

            #6
            Ursprungligen postat av anelai
            Nu har jag bredströmsutblåset på. Använder du hela strilröret då eller bara en av delarna? Hur långt under vattenytan har du det placerat? Eller kör du över vattenytan?
            Jag använder så mycket av strilröret som rymdes på bredden (50 cm), så jag fick kapa några centimeter, det täcker alltså hela kortsidan av akvariet och är väl en-två centimeter under vattenytan och riktat snett uppåt.
            Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

            Kommentar

            • anelai
              • December 2016
              • 4

              #7
              Tack för hjälpen Risken är nog att det blir lite för mycket drag vid ytan för bilbukarna. Men jag ska absolut testa.

              Kommentar

              • KJE
                • August 2013
                • 1066

                #8
                Ursprungligen postat av anelai
                Tack för hjälpen Risken är nog att det blir lite för mycket drag vid ytan för bilbukarna. Men jag ska absolut testa.
                Som en sista åtgärd så går (om jag minns rätt) JBL-filtret att dra ned farten på. Ett annat alternativ kan ju vara att rikta strilröret bakåt mot sidorutan eller göra samma sak med bredströmsutblåset, rikta det mot någon av rutorna eller mot något föremål i akvariet istället
                Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13109

                  #9
                  Ursprungligen postat av anelai
                  Hej
                  Jag köpte mig en liten grupp Bilbukar igår och de verkar må bra. De simmar på och är pigga, men jag är rädd för att jag ska utsätta dom för ett för strömt vatten. Jag läste att dom naturligt lever i stilla vatten så nu har jag strypt ner mitt ytterfilter till kanske hälften, annars känns det som att dom inte har något ställe där de slipper simma lite granna för att inte börja glida iväg sakta. ska man vara väldigt försiktig med cirkulationen? Eller gör det inget att dom får underhållssimma lite? Ska man stänga av ytterfiltret på natten? Eller är det endast korkat?
                  Tacksam för all hjälp!
                  //Glad nybörjare
                  I zoopets artregister uppges det att bilbuken vill ha ett starkt strömmande vatten (kraftiga pumpar) .......
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Tobbe R
                    • May 2009
                    • 654

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim

                    I zoopets artregister uppges det att bilbuken vill ha ett starkt strömmande vatten (kraftiga pumpar) .......
                    Inte nödvändigtvis korrekt, de lär leva i träsk och svagströmmande vatten med mycket ytvegetation. Beroende på art kan det också vara typiskt svartvatten. Mycket ytvegetation och stark ström går inte så bra ihop. Äter insekter från ytan eller strax ovanför, hoppar. Jag har ingen erfarenhet av dem men litar vanligen mest på Seriouslyfish om uppgifterna skiljer.

                    Tobbe

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      "Problemet" med bilbukar är att de hoppar (och då ofta hoppar ut ur akvariet). Om det är strömmande eller inte strömmande vatten är nog inte så viktigt för dom.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      Arbetssätt...