Kongotetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Christer5
    • July 2015
    • 915

    Kongotetror

    Funderar på att kanske skaffa ett stim med Kongotetror till mitt 350 liters kar,hur är denna att hålla,lungn eller stökig och i vilket skikt går den i tacksam för svar
  • Mats Bryzell

    • February 2007
    • 18956

    #2
    Hej Christer!

    Kongotetran, Phenacogrammus interruptus, är en väldigt vacker afrikansk tetra som gör sig mycket väl i de flesta akvarium - en av mina favoriter i medel-, till lite större kar.
    Jag har haft Kongotetror i kar runt 300-liter, men föredrar att hålla denna fina tetra i större kar, runt 500-liter och mer.
    Kongotetran blir ju ganska stor när den får växa till sig - och det gör den sannerligen med tid - runt 10 cm, eller straxt därunder.
    På grund av sin storlek och det faktum att man kan behöva ha cirka 10 stycken, kan de upplevas som lite ”röriga”, men det är för att de hela tiden rör sig och kikar runt i karet. De är inte hetsiga på något sätt utan fredliga och är inte till något besvär.
    De gånger jag haft Kongotetror har jag upplevt att de mestadels håller sig i mitten och de övre delarna på karet - här spelar givetvis inredningen in.
    Ger man Kongotetran ett något dämpat ljus och en miljö bestående av grenar, pinnar och blad - exempelvis flytväxter - i de övre regionerna tillhandahåller man denna otroligt härliga fisk möjlighet att visa upp sig i all sin prakt.

    Ha en fortsatt trevligt helg!
    Senast redigerad av Mats Bryzell; 21 May 2016, 19:57.

    Kommentar

    • Christer5
      • July 2015
      • 915

      #3
      Tack Mats för ett mycket informativt svar,du är bäst kommer att välja en annan fi​​​sk

      Bästa hälsningar
      Christer

      ​​​​
      ​​​​​​

      Kommentar

      • Mats Bryzell

        • February 2007
        • 18956

        #4
        Halloj Christer!
        Ja, man får fundera några varv när det gäller vilka fiskar som skall ingå i besättningen. Själv hade jag faktiskt tankar på just Kongotetra till det 540-kar som jag har igång nu.
        Det blev så att jag råkade (i ordets rätta bemärkelse) bli med en större grupp scalarer, så jag strök Kongotetra från listan. Men, det finns ju andra, lite större tetror som är fina. Jag skissar på Diamant-tetra till mitt kar - kanske det kan vara något även för dig, i ditt kar?

        Kommentar

        • Christer5
          • July 2015
          • 915

          #5
          Skall kolla upp Diamant-tetra

          Kommentar

          Arbetssätt...