Va det en smycketetra jag hade?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Zombivarg

    • December 2015
    • 249

    Va det en smycketetra jag hade?

    För ca 12år sedan köpte jag mitt första akvarium och det har jag aldrig ångrat.
    Jag va dock inte så noga med att kolla vatten, vilka fiskar passa med vilka osv, kolla bara att dom inte skulle bli för stora för mitt 200l juwel kar.

    Vid ett tillfälle när jag va och köpte fisk i en av affärerna fick jag syn på en ensam firre,tyckte synd om den så den fick följa med mig hem hihi
    Affären viste inte vad det va för fisk och jag hitta inga andra lika danna heller.
    Några år gick och den dog och jag slutade med akvarium, men jag kan inte glömma denna lille ensamma firren.
    Jag har under dom senaste åren tror mig hitta den men nu skulle jag vilja veta om jag hitta rätt, för denna firren va verkligen speciell.

    Jag tror det är en smycketetra, stl passar in, färgen med dom röda prickarna på sidan passar också in, att den är lång smal, osv

    Men nu kommer jag till det avgörande, Kan smycketetran ändra sina kropps täcken?
    Alltså en smycketetra har guldiga och svarta ränder från nos till stjärt typ med röda små prickar.

    Men den firren jag köpte ändra täcken efter jag släckte i karet på kvällen, va jätte coolt att se faktiskt.
    Den fick två breda svarta ränder från rygg till buken, en närmast huvet, sen gul/ guldig bred rand och sen en till svart närmast stjärtfenan.

    Jag kan inte hitta denna infon någon stans, jag har frågat flera gånger i zoo/ akvarie butiker men ingen vet va det är för fisk jag haft.

    Därför frågar jag er erfarna gamla rävar här hihi, ÄR DET NÅGON HÄR SOM VET OCH KAN GE MIG ETT SVAR.
    Jag skulle bli så tacksam och det skulle vara roligt att studera just denna sort fisk igen, hoppas verkligen att någon av er vet svaret på min gåta

    Annica
  • Inger H

    • December 2008
    • 11247

    #2


    Kolla här om det är någon av dessa som stämmer in .

    //Inger
    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

    Kommentar

    • Zombivarg

      • December 2015
      • 249

      #3
      Den liknade smycketetran men då jag inte är guldmedlem än så får jag inte upp infon och kan se om där står att den byter täckning på natten, för det gjorde den jag hade.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ursprungligen postat av Zombivarg
        Den liknade smycketetran men då jag inte är guldmedlem än så får jag inte upp infon och kan se om där står att den byter täckning på natten, för det gjorde den jag hade.
        De flesta fiskar byter teckning på natten. När färgerna beskrivs för en art så är det alltid dagfärgen man pratar om.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Zombivarg

          • December 2015
          • 249

          #5
          Okej det viste jag inte, tack för den infon.
          Då är jag rätt säker på att det va en smycketetra, för den är identisk med den jag hade.

          Tack alla för hjälpen, äntligen har jag fått svar på min gåta som jag grubblat över i många år hihi.

          Kommentar

          Arbetssätt...