bättre än siamesiska algätare

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • siamthai
    • February 2004
    • 10

    bättre än siamesiska algätare

    Jag har köpt en fisk som är till och med bättre än siamesiska algätare (Crossocheilus siamensis). Den har precis som siamesisk algätare ett svart horisontellt band som går hela vägen ut på stjärtfenan. Det är dock inte lika svart som på siamesiska. Den är inte heller i övrig lika mörk som siamesiska utan mer silverfärgad. När den äter tofsalger sliter den med ett ryck den bort dem till skillnad mot siamesen som ju mer tuggar i sig dem. Den är mångdubbelt mer effektiv än siamesen men problemet nu är att de två jag köpte har käkat upp alla tofsalger på bara 9 dgr. De verkar dock inte kunna äta någon annan typ av alger, snappar dock åt sig av flingfoder som sjunker vi utfodringen. Kan även nämna att de ha fem svagt färgade lodräta linjer som sträcker sig från den horisontella bandet och uppåt. Någon som vet vad det är för fisk? Tar tacksamt emot råd om vad jag skall mata dem med.
  • Patrik_Tq
    • November 2003
    • 674

    #2
    Du kan skicka dom till mig jag behöver dom

    Iofs rycker mina siamesiska i trådarna.
    Gold? Sånt har jag bara i bilen

    www.audis3.se

    Kommentar

    • Marie J
      • January 2004
      • 10616

      #3
      Flying fox är visst duktig på tofsalger med och den är rätt lika Crossocheilus siamensis. Sen finns det visst något som heter falsk siamesisk algätare men den vet jag inget om mer än att den är lik de ovan nämnda.
      /Marie.

      Min zoon Mina hundar Min Dagbok
      En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

      Kommentar

      • Marie J
        • January 2004
        • 10616

        #4
        Här är 3 länkar om detta.

        http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=2565&SearchTerms=falsk,siamesis k,algätare

        http://www.zoopet.com/akvarium/forum/topic.asp?TOPIC_ID=3563&SearchTerms=falsk,siamesis k,algätare

        http://www.thekrib.com/Fish/Algae-Eaters/
        /Marie.

        Min zoon Mina hundar Min Dagbok
        En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

        Kommentar

        • siamthai
          • February 2004
          • 10

          #5
          Det är alltså inte falsk siamesisk algätare som man ju ofta kan finna i butikerna. De falska är ju dessutom rätt värdelösa på tofsalger och aggresiva mot varandra. I övrigt kan nämnas att de två jag har simmar tillsamans hela tiden och sällan är inaktiva. När de inte äter simmar de omkring. De har inte heller några spröt runt munnen. Jag har tagit kort på dem som jag förhoppnngsvis kan visa er när jag framkallat filmrullen. Jag skall dock ner till butiken och fråga ägaren om han vet vad sorten heter. Tack Marie för länken till http://www.thekrib.com/Fish/Algae-Eaters/ Var faktiskt bra att läsa. Ingen av de som de stod om där var dock lik dem som jag nu köpt, mina har samma ljusa silverfärg både över och under diagonala linjen. De är ca 7 cm långa.

          Att jag skrev att de är bättre än siamesisk algätare beror på att jag hade en samling med mycket kraftiga stora gamla tofsalger som mina siameser inte intresserade sig för. Jag har alltså redan ett stim med 6 siameser som sedan tidigare rensat bort en veritabel djungel av tofsalger. De största tofsalgerna klarade de dock inte av. De gjorde alltså dessa två "okända" av på lite över en vecka.

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            1) Vilket namn såldes fiskarna under?
            2) Har de en fettfena? (en liten fena mellan ryggfenan och stjärtfenan)
            3) Har de några skäggtömmar?
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • siamthai
              • February 2004
              • 10

              #7
              Ursprungligen skickat av Azur
              1) Vilket namn såldes fiskarna under?
              2) Har de en fettfena? (en liten fena mellan ryggfenan och stjärtfenan)
              3) Har de några skäggtömmar?
              1) Affärsägaren var inte där när jag köpte dem och vikarien visste inte.

              2)Skall kolla när jag kommer hem

              3) Nej

              Kommentar

              • Marie J
                • January 2004
                • 10616

                #8
                Jag är nyfiken på vilken art det är. Kanske du kan ringa till zooaffären och kolla när den ordinarie är där.
                /Marie.

                Min zoon Mina hundar Min Dagbok
                En vis man sa; Det man säger sig inte kunna, det vill man inte...

                Kommentar

                • siamthai
                  • February 2004
                  • 10

                  #9
                  Har nu frågat ägaren. Det var en ny sort även för honom. De som levererade den sa att sorten hette Paradon Affinis och att den kom från Colombia. Paradon Affinis finns att se här http://gonewild.net/peru/136/136.html Jag ser dock en del skillnader som gör att jag är tveksam. Mina är slankare, har en diagonallinje som går från nosens spets hela vägen till slutet av stjärfenan och lite andra skillnader. Kanske det finns flera sorters Paradon eller så förandras utseendet beroende på hur gammal den är? Men har den en gång dykt upp ute i butikerna så lär den väl göra det igen. Jag skall dock ladda ner min bild på dem när jag framkallat filmrullen (men det lär nog dröja).

                  Som svar på Azurs fråga så kan jag nämna att de har en fettfena

                  Kommentar

                  • Azur
                    • March 2003
                    • 12946

                    #10
                    Det var precis därför jag frågade - jag har rätt länge väntat på att algätande tetror skulle börja dyka upp i svenska affärer, och tetror har nästan alltid fettfena, men aldrig karpfiskar (som t.ex. algätare).

                    Apareiodon (hette tidigare Parodon) affinis har du en hyfsad bild på här:
                    http://www.fishbase.org/Summary/SpeciesSummary.cfm?ID=23432&genusname=Apareiodon&s peciesname=affinis
                    ...och det verkar ju stämma på din beskrivning. Jag tror däremot inte det är samma art som på GoneWilds bild, och kan inte bedöma om det är GoneWild eller Fishbase som har rätt.

                    Jag vet egentligen ingenting mer om dessa tetror än att jag läst lyriska beskrivningar från amerikanska och tyska akvarister om hur bra de äter alger.

                    Jag glömde fråga: verkar det som om de ger sig på dina växter?

                    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                    Kommentar

                    • siamthai
                      • February 2004
                      • 10

                      #11
                      Ursprungligen skickat av Azur
                      Jag glömde fråga: verkar det som om de ger sig på dina växter?
                      Azur du har hittat rätt! Det är Apareiodon affinis. Jag hittade en kanske bättre bild på http://www.salmlernetz.de/html/Parodontidae/apareiodon.html Gå längst ner på sidan och klicka på vänstra bilden. Både den diagonala linjen och de lodräta syns tydligt.

                      De har inte ätit på någon växt ännu så några sådana problem har jag inte fått. Jag har bl a anubias barteri var. nana, anubias barteri var. barteri, hornsärv, javaormbunke, brun wendtii, gälört. Har du sett något tips om någon växt som kan fungera som föda åt dem eller vad man skall mata dem med? Det finns fortfarande kvar några i butiken och med tanke på att tetror ju oftast är stimfiskar vore det kanske läge att köpa de som finns kvar. Men då vill man ju gärna veta att de inte svälter ihjäl...

                      Hur som helst skall du ha tack för hjälpen!

                      Kommentar

                      • Azur
                        • March 2003
                        • 12946

                        #12
                        Jag tippar att de tar det mesta i ersättningsväg - torrfoder, räkmix, malpellets...

                        Skoj att höra att de nu finns i handeln. Kul också att de tydligen inte äter växter.

                        Annars, visst är det rätt otroligt hur helt obesläktade fiskar från olika delar av världen tenderar att se likadana ut, bara för att de lever på likartat sätt?

                        Nu *måste* du ju bara försöka odla dem...
                        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                        Kommentar

                        • Tropfrog
                          • October 2002
                          • 8078

                          #13
                          När du besöker den butiken igen... Vill du vara snäll och fråga vilken grossist dom kommer ifrån? Om det är en av dom större så kan ju vem som helst beställa dom i sin lokala affär.
                          MVH
                          Magnus
                          min zoon

                          Kommentar

                          • Morellen
                            • November 2003
                            • 4349

                            #14
                            vilka kul firrar! Pigga rackare men jag är inte säker på att de kommer att lämna växterna ifred.
                            http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                            "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                            (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                            Kommentar

                            • Morellen
                              • November 2003
                              • 4349

                              #15
                              Matningstips; mina gillar zuchini, de låg kvar och väntade på att det skulle växa ut mer från skeden när skivan var slut...
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=125188

                              "Tänk om fiskar hade djupa akvarier med hallonsaft och bibliotekarier"
                              (ur "vända på ända" - en ljuvlig bilderbok jag snubblat över på jobbet)

                              Kommentar

                              Arbetssätt...