Vinkeltetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Mathias-D

    • December 2002
    • 1122

    Vinkeltetra

    Hadde tänkt att skaffa ett stimm till mitt 150L ca:120*40*45.
    jag hadde tänkt att dom skulle få gå med 4st skaler, 4st siamesiska algätare och 2st ancistrusar.
    jag har nu några frågor:
    hur många rekomenderar ni att jag ska ha 15-20??
    Är det nån som fått dom till lek?? Det står ju att dom ska vara lek sugna.
    Är det någon som har någon kommentar eller svar om fisken så skriv på........
  • Framerate
    • July 2003
    • 118

    #2
    Dom stimmar ofta fint, men dom blir stora tycker jag. Plus att dom sjunker med bakkroppen och står stilla i fyrtiofemgraders lutning.
    Jag funderar på att byta in dom nio vi har, men jag drar mig för att fånga dom...

    Kommentar

    • Ola Svensson
      • June 2002
      • 1081

      #3
      Dom stimmar ofta fint, men dom blir stora tycker jag. Plus att dom sjunker med bakkroppen och står stilla i fyrtiofemgraders lutning.
      Bara fördelar enligt mig. Att dom blir stora är ju en nödvändighet för att hålla tetror med scalare. Frågan är snarare om de minsta riskerar att bli mat ändå. Vinkeltetran lär vara mycket svårodlad. Jag "råkade" odla dem när jag höll ett liet stim ensamt i ett välplanterat akvarium på 200 liter med mjukt surt vatten.
      Mvh. Ola
      Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
      Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

      Kommentar

      • Bilbo
        • February 2002
        • 2119

        #4
        Mina vinkeltetror var fruktansvärt "stökiga" och förtog effekten av att ha scalarer i karet. Dessutom blir de som sagt stora. Pröva Citrontetra istället
        // Magnus
        Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

        Kommentar

        • Ola Svensson
          • June 2002
          • 1081

          #5
          Här har vi helt klart olika erfarenheter. Jag har ingen erfarenhet av att vinkeltetran skulle vara stor eller stökig trots att jag hållit ett par generationer av dem. I vikt (inte speciellt många gram ) har mina varit i samma dimension som citrontetror.
          Mvh. Ola
          Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
          Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

          Kommentar

          • Mathias-D

            • December 2002
            • 1122

            #6
            okej...är det nått problem med att ha dom med scaler??

            Kommentar

            • Ola Svensson
              • June 2002
              • 1081

              #7
              Jag höll vinkeltetra med nyckehålsciklid vilket gick utmärkt. Har inte testat att ha dem med scalare men scalare är definitivt tuffare än nyckelhålsciklider. En skillnad är förstås att uppehåller sig mer i samma del av akvariet (scalare och vinkeltetra alltså). Intuitivt har jag svårt att tro att det skulle vara några problem men någon som har haft kombinationen får kommentera det hela. Bilbo skriver t ex "Mina vinkeltetror var fruktansvärt "stökiga" och förtog effekten av att ha scalarer i karet. Dessutom blir de som sagt stora. Pröva Citrontetra istället" vilket tyder på att hans erfarenhet inte var helt possitiv.
              Mvh. Ola
              Medlem i Nordiska Ciklidsällskapet www.ciklid.org
              Provläs Ciklidbladet 3/2009 här www.ciklid.org/pdf/cb3_2009_frivisning.pdf

              Kommentar

              • Framerate
                • July 2003
                • 118

                #8
                Jag har Vinkeltetra med hyfsat stora Gurami (bland andra) och det fungerar bra. Vinkeltetrorna är inte alls stökiga. Dom håller bara till i mitten på akvariet och har tre olika "lägen"; Läge ett är att alla står utspridda överallt och bara glor. Läge två är att alla simmar sakta runt för sig själva och gör hastiga ryck där dom jagar varandra ett par decimeter (inte stökigt). Läge tre är att dom stimmar fram och tillbaks mycket fint och kontrollerat. (Att stimfiskar bara skulle stimma när dom är rädda tror jag inte en sekund på.) Ibland slinker en Otocinclus med i stimmet. Kanske kan bero på att dom är ganska lika varandra. Funderar på att skaffa några Siamesiska algätare och jag undrar om dom också hänger på Vinkeltetrorna. Återstår att se.

                Kommentar

                • Mathias-D

                  • December 2002
                  • 1122

                  #9
                  jag har köpt 10st nu. Ska se hur det blir...

                  Kommentar

                  • Framerate
                    • July 2003
                    • 118

                    #10
                    Hur blev det då? Vad tycker du? Jag köpte själv tre Siameser och (precis som jag trodde) så stimmar dom då och då tillsammans med Vinkeltetrorna. I går susade nio Vinkeltetror, tre Siameser och en Otocinclus fram i ett "välorganiserat" stim. :-)

                    Kommentar

                    • Mathias-D

                      • December 2002
                      • 1122

                      #11
                      dom är lite rädda men dom kommer fram mer och mer....

                      Kommentar

                      • Bertilk
                        • November 2013
                        • 1

                        #12
                        Har köpt 13 st idag till ett 450 liters. Ska skaffa fler tetror o ett par ancistrus också.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          ja det är trevliga fiskar
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...