Vill odla Neontetra!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • snobbenm99
    • August 2003
    • 21

    Vill odla Neontetra!

    Har 25 Neontetra och skulle vilja prova att få fler! Vet nån hur man ser skillnad på hane hona eller några andra bra tips för att lyckas!
    Har 130L + 6kant 29L(Ganska ny på detta, men tycker att det är skitkul)<font color="blue"></font id="blue">
    Går det så går det
  • shpend
    • August 2002
    • 2010

    #2
    hej
    de e väldisgt krångligt att odla neontetror de e bättre om du väljer en anna tetra att odla.
    först fixar du vattenvärdena i det karet du ska odla fiskarna i. sen fixar du nåt nät eller nåt så att inte de trorna kan komma åt äggen.
    innan du lägger in dom i karet så e de bra att få dom på lekhumör då matar du dom me mygglarver eller nåt och så kan du sära på honorna å hannarna. temperatur ska va kanske 19-23 grader.
    inte ljus så du måste lägga nån duk eller nåt så att de inte kommer ljus in i karet.

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Man kan ha glaskulor eller liknande på botten som romkornen kan åka ner emellan utan att neonerna får tag på dem. Man behöver altså inte ha nät. Honorna är lite tjockare och har ett krokigare blått sträck än hanarna. Rommen möglar lätt om den utsätts för lite ljus, det är därför man ska mörklägga karet.

      Jag ska själv försöka mig på detta någon dag. Lycka till!
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • JR
        • April 2003
        • 2112

        #4
        sök på neon och odla på forumet =) vi har pratat om det innan... finns massa info.. på google kan du hitta massa sidor om det med! fast sök med det latinska namnet där.
        skulle jag odla neoner nu skulle jag ha vatten med ph 6.6 kanske, ett 20 liters akvarium & t.ex. glaskulor på bottnen.
        sätt i dem när de äe lekmogna (honan fet) och lägg på en handduk.
        efter 3 dagar tar du bort "föräldrarna" och låter handduken vara kvar. (du bör ha en bilipump eller luftpump i hela tiden)
        om det finns minismå yngel i efter typ 3-4 dagar så gick det bra....då kommer jobbat..att få dem att äta..
        lycka till.. mina jag fick fram dog för att de inte åt..
        --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
        http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

        Kommentar

        • AndreasN
          • July 2003
          • 2732

          #5
          Ush då.
          Vilket foder är bäst? Infusorier?
          540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

          Kommentar

          • snobbenm99
            • August 2003
            • 21

            #6
            Tackar och bockar! Återkommer med resultat!<font color="blue"></font id="blue">
            Går det så går det

            Kommentar

            • snobbenm99
              • August 2003
              • 21

              #7
              Köpte 2 par Koppartetra och efter 2 dagar blev honorna smällfeta! Flyttade över ett par i lilla karet efter tips från djuraffären hur det skulle vara inrett på bästa sätt för att få dom att yngla av sig! (Enligt djuraffären mycket svårt)
              Honan blev fetare och till slut låg hon bara på botten och jäste! 2 veckor senare hade inget hänt, så paret fick flytta tillbaka till det stora! Åkte iväg över dagen och när vi kom hem var honorna smala igen och där rådde febril aktivitet i växten i bortre hörnan! Alla akvariets fiskar var där och partajade! Hittade zoopet på nätet och började läsa lite i ämnet och kom fram till att djuraffären inte hade ett rätt om hur koppartetran skulle ha det!(bojkotten var omedelbar!)Har bytat till en annan affär nu! Dom är lite dyrare, men mer seriösa och vet definitivt vad dom pratar om!( Har börjat sortera ut neon honorna från hanarna nu! Vilket j***a jobb, men lite kul ändå)
              Går det så går det

              Kommentar

              • bebbe_4
                • May 2009
                • 1

                #8
                hej jag har precic fått egg och har flyttat över de till en plast burk och har möktlaggt det

                Kommentar

                • Sophia_
                  • January 2009
                  • 454

                  #9
                  Ursprungligen postat av bebbe_4
                  hej jag har precic fått egg och har flyttat över de till en plast burk och har möktlaggt det

                  Men vad spännande hur gick det?
                  www.devons.se

                  Kommentar

                  • Christerhedberg
                    • August 2008
                    • 624

                    #10
                    Ursäkta att jag stör men jag måste få veta om all fiskrom möglar när det är ljust eller är det bara tetror det handlar om?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...