Hyphessobrycon loweae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Shepard
    Nja, tänkte mer på vad som står i Kittytetrans artbeskrivning som du länkade till, där loweae anges som ett tidigare namn på heliacus. Därför uppfattade jag dem som synonymer.
    "Tidigare vetenskapliga namn" är egentligen inte en korrekt beskrivning för ibland är det detta, ibland ett annat vet.namn som används etc.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
    Har ännu inte läst texten i Eriks länk men om du fattade det som att jag menade att det är bara en art så missförstod du mig. Det är absolut 2 olika arter men tydligen är loweae extremt ovanlig i handel och som säljs som loweae är nästan alltid heliacus.

    Men uppenbarligen finns det även andra liknande arter
    Nja, tänkte mer på vad som står i Kittytetrans artbeskrivning som du länkade till, där loweae anges som ett tidigare namn på heliacus. Därför uppfattade jag dem som synonymer. Tror inte mina är Kittytetror, hur som helst.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Shepard
    I den texten verkar de ju se H. loweae och H. heliacus som två olika arter, inte som synonymer.
    Har ännu inte läst texten i Eriks länk men om du fattade det som att jag menade att det är bara en art så missförstod du mig. Det är absolut 2 olika arter men tydligen är loweae extremt ovanlig i handel och som säljs som loweae är nästan alltid heliacus.

    Men uppenbarligen finns det även andra liknande arter

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    I den texten verkar de ju se H. loweae och H. heliacus som två olika arter, inte som synonymer.

    Det skulle ju kunna vara peugeoti, men det fanns ju tyvärr inga bilder på levande fiskar. Men om nu loweae och heliacus är olika arter, så skulle det ju kunna vara loweae ändå, eftersom de såldes som det, och ser inget av den där röda färgen som de skriver om i texten, och heller inte den guldaktiga färgen som heliacus (Kittytetra) har. Mina är mer eller mindre rent silverfärgade, än så länge i alla fall.

    Lämna en kommentar:


  • Erik Åhlander
    svarade

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Hmm, menade bukfenorna, inte analfenorna De verkar som sagt mer långsmala. Han hade haft dem i butiken ett tag, och de hade vuxit så att alla är ungefär lika stora, och se'n har de inte vuxit nå't mer, sa han. Kittytetran verkar mer rejäl. Bara tiden vet väl med säkerhet vad det är jag har köpt. Gör inget om det är Kittytetran, har sneglat på den förr här i artbeskrivningen, och tycker den verkar fin.

    Eller också har heliacus tidigare felaktigt sålts som loweae, som kanske är en annan art (den jag nu har fått tag i)?
    Senast redigerad av Shepard; 05 December 2015, 16:30.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ursprungligen postat av Shepard
    Hmm... Ja, den svarta stjärtrotsfläcken stämmer. Men de jag köpte ser ut att vara vuxna, men är bara 3 cm eller så. De har inget rött/orange i sig, som Kittytetran, och hanarnas analfenor ser ut att vara längre i förhållande till kroppsstorleken. Och de ser inte ut vara lika högbyggda.
    Ungefär så såg mina H. heliacus (som såldes som H. loweae) ut också innan de färgade ut

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Hmm... Ja, den svarta stjärtrotsfläcken stämmer. Men de jag köpte ser ut att vara vuxna, men är bara 3 cm eller så. De har inget rött/orange i sig, som Kittytetran, och hanarnas analfenor ser ut att vara längre i förhållande till kroppsstorleken. Och de ser inte ut vara lika högbyggda.

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Denna art har ofta sålts under detta namn

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    startade ett ämne Hyphessobrycon loweae

    Hyphessobrycon loweae

    Köpte idag 20 tetror som han sålde som Hyphessobrycon loweae (eller nå't liknande, minns inte exakt, och litar inte helt på hans stavningar av latinska namn), som han sa att han aldrig hört talas om tidigare. Han ville att jag skulle ta reda på lite om den om jag kunde. Den verkar hur som helst vara rätt småväxt, han hade haft dem ett tag, och de ser mer eller mindre vuxna ut, men är bara något större än t.ex Hyphessobrycon amandae. Hanar har förlängda rygg/analfenor. I butikskaret var de rätt färglösa, men man kunde ana att ögonen lyser lite blått, och på stjärtfensroten finns en svart fläck omgärdat av vitt. Han trodde att de nog kunde färga ut mer i bättre ljus.

    Nå'n som vet nå't om denna tetra? Hittar den inte i zoopets artbeskrivning.
Arbetssätt...