Hyphessobrycon loweae

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Shepard
    svarade
    De har funnit sig tillrätta, har väl tappat några stycken, men de flesta lever och mår bra. Det svarta och vita på stjärtroten syns bra, och hanarnas förlängda vita bukfenor är ett fint blickfång.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    På ett av klippen jag såg på H. elachys så hade de en svart fläck på buken (ungefär som t.ex en guppyhonas graviditetsfläck), framför analfenan, vilket mina inte har, och inte de på de andra klippen jag såg heller. Är det nå't som dyker upp när de blir äldre, eller är nå'n av dem inte elachys? Och jag gissar att de inte blir större än de är nu?
    Senast redigerad av Shepard; 12 December 2015, 11:55.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av j_l0180
    ja det är absolut hyphessobrycon elachys! en jättefin tetra!!!
    Ja, de verkar trevliga. Nu har de blivit lite mer aktiva, och kompletterar de större rosentetrorna bra.

    Lämna en kommentar:


  • j_l0180
    svarade
    Ursprungligen postat av Shepard
    Några halvkassa bilder... Vad tros?
    ja det är absolut hyphessobrycon elachys! en jättefin tetra!!!

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av nothobranchius
    Arten är Hyphessobrycon elachy jag har den själv.
    I naturen bildar den stim med Corydoras hastatus
    Ok, men vad är då loweae?

    Misstänkte faktiskt att så var fallet, att de stimmar med hastatus, med tanke på det liknande mönstret. Kanske skulle skaffa ett stim hastatus också då. Men då gissar jag att jag bör göra mig av med mina Brochis splendens.

    Lämna en kommentar:


  • nothobranchius
    svarade
    Arten är Hyphessobrycon elachy jag har den själv.
    I naturen bildar den stim med Corydoras hastatus

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Några halvkassa bilder... Vad tros?
    Bifogade filer

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av j_l0180
    kan du lägga in en bild på dom?
    Kanske det kanske. De håller till inne bland växterna för det mesta, men kan försöka.

    Lämna en kommentar:


  • j_l0180
    svarade
    Ursprungligen postat av Shepard
    Kan vara den, men inte helt 100.
    kan du lägga in en bild på dom?

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Kan vara den, men inte helt 100.

    Lämna en kommentar:


  • j_l0180
    svarade
    jag har haft hyphessobrycon elachys och hanarna har förlängda rygg/bukfenor blir ca 3cm som fullfuxna och stämmer bra med den färgteckningn du beskriver.

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    Ursprungligen postat av j_l0180
    kan det va hyphessobrycon elachys?
    Hmm, kan vara, kollade på några klipp, men var svårt att se om några av dem har förlängda rygg/bukfenor, som mina hanar har.

    Lämna en kommentar:


  • j_l0180
    svarade
    Ursprungligen postat av Shepard
    Köpte idag 20 tetror som han sålde som Hyphessobrycon loweae (eller nå't liknande, minns inte exakt, och litar inte helt på hans stavningar av latinska namn), som han sa att han aldrig hört talas om tidigare. Han ville att jag skulle ta reda på lite om den om jag kunde. Den verkar hur som helst vara rätt småväxt, han hade haft dem ett tag, och de ser mer eller mindre vuxna ut, men är bara något större än t.ex Hyphessobrycon amandae. Hanar har förlängda rygg/analfenor. I butikskaret var de rätt färglösa, men man kunde ana att ögonen lyser lite blått, och på stjärtfensroten finns en svart fläck omgärdat av vitt. Han trodde att de nog kunde färga ut mer i bättre ljus.

    Nå'n som vet nå't om denna tetra? Hittar den inte i zoopets artbeskrivning.
    kan det va hyphessobrycon elachys?

    Lämna en kommentar:


  • Shepard
    svarade
    De verkar i alla fall vara ganska stillsamma, och står helst still i en klunga bland växterna, medan rosentetrorna tuffar runt och spänner upp sig för varandra, både hanarna och honorna. De tycks dock inte bry sig ett dugg om sina mindre släktingar.

    Lämna en kommentar:


  • Erik Åhlander
    svarade
    Det finns fortfarande en massa obeskrivna tetror. 2003 beräknades det att 952 tetror var beskrivna och att cirka 400 återstod - alltså totalt 1352 arter! Och då ingår inte Afrika!

    Min gissning är att av Sydamerikas cichlider har mellan 50 och 70% någon gång förekommit som akvariefisk (då räknar jag inte enstaka ströfiskar som kommit med sändningar av misstag). Jag fortsätter gissa: motsvarande siffra för tetrorna är kanske 20-30%. Det finns så många silverblanka tetror med eller utan svart fläck på stjärtroten.

    Tetror är också betydligt svårare att bestämma utifrån levande akvariefiskar eller bilder än till exempel cichlider.

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...