Rosentetra eller dolkstickstetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • paxarn
    • July 2014
    • 20

    Rosentetra eller dolkstickstetra?

    Jag har en pleco, två praktbotior samt många palettciklider och vill ändra detta fiskbestånd. Planen är att försöka bli av med paletterna som består av en mamma med sina ca 1 år gamla avkommor.

    Istället för paletterna vill jag ha t ex fjärilsciklid, kurvciklid, någon apistogramma och ett stim med tetror. Vad tror ni om den kombon?
    Jag tycker ovanstående tetror är så himla fina och hade gärna velat ha någon av dem. Hur noga är det att bottensubstratet är mörkt och belysningen dämpad för dessa fiskar?
    Jag har rätt så grovt grus bestående av engelsk sjösten och älvgrus och vill helst slippa byta ut det men det kanske inte funkar för dessa fiskar.
    Synpunkter och tips mottages tacksamt!
  • blaze1337
    • July 2014
    • 646

    #2
    Vet ej hur bra det går med Praktbotier , men jag har fjärilciklider , 7 st , 2 Electric blue , 2 gula , 2 normala , med Apistogramma (kakadua ciklid) par , + guppy+dvärgguramis+platys+neontetra+kardinaltetra+ långsträcktamalar+pansarmalar funkar hur bra som helst ingen är aggressiv .

    Dämpad belysning har jag ej i karet och dem verkar ej ha något emot det , jag har en del flytväxter som skuggar under dem men dem brukar ej hänga där , dem som är mer på skygga sidan är kakaduaciklid hanen som sitter i kokosnöt skal , och dvärggurami hane som är typ 24/7 mellan växter annars är resten helt ok ^^ Skulle ej rekommendera ovan fiskar med paletter , testade det i början men paletterna var för aggressiva.

    Kommentar

    • paxarn
      • July 2014
      • 20

      #3
      Ursprungligen postat av blaze1337
      Vet ej hur bra det går med Praktbotier , men jag har fjärilciklider , 7 st , 2 Electric blue , 2 gula , 2 normala , med Apistogramma (kakadua ciklid) par , + guppy+dvärgguramis+platys+neontetra+kardinaltetra+ långsträcktamalar+pansarmalar funkar hur bra som helst ingen är aggressiv .

      Dämpad belysning har jag ej i karet och dem verkar ej ha något emot det , jag har en del flytväxter som skuggar under dem men dem brukar ej hänga där , dem som är mer på skygga sidan är kakaduaciklid hanen som sitter i kokosnöt skal , och dvärggurami hane som är typ 24/7 mellan växter annars är resten helt ok ^^ Skulle ej rekommendera ovan fiskar med paletter , testade det i början men paletterna var för aggressiva.
      Tack för ditt svar!

      Planen är att paletterna ska väck (de har bidragit till flera andra fiskars död och är dessutom alldeles för många) innan några andra ciklider introduceras. Det jag funderar på är om man vågar skaffa lite tetror redan nu. Många av paletterna är ju inte så stora och de håller sig mest i nedre skiktet i akvariet och tetrorna vill väl vara lite högre upp. Har läst att de vill ha mörk botten och våran är halvmörk men där är ju också en del växter. Kanske är det dumt att stoppa i tetror så länge paletterna alls finns kvar men jag är så less och vill verkligen förnya karet lite.
      Det verkar ju helt omöjligt att bli av med dem också. Oj vad svårt, vet inte hur jag ska göra.

      Kommentar

      • blaze1337
        • July 2014
        • 646

        #4
        jag hade väntat tills du sålt ,eller gett bort eller vad du nu tänker göra me paletterna innan du fortsätter , palettcikliderna jag hade var små och redan aggressiva mot alla dem försökte "paxa" alla ställen i akvariet så länge fiskarna simmade runt var de ok men kom dem nära en bil , grotta , sten , växt så flög dem på .

        Kommentar

        • Shepard

          • March 2003
          • 13992

          #5
          Hur stort är karet? Praktbotior blir stora, är aktiva och ganska framfusiga fiskar, och är väl inte ett så jättelyckat sällskap till dvärgciklider.



          Vad det gäller tetrorna, så är båda fina. Dolkstickstetran blir väl större än rosentetran. Köpte själv 20 dolkstickstetror häromdagen, tydligen är de rätt ovanliga, och dyra, nuförtiden.
          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
          Min profil
          Mitt galleri

          Kommentar

          • blaze1337
            • July 2014
            • 646

            #6
            Ursprungligen postat av Shepard
            Hur stort är karet? Praktbotior blir stora, är aktiva och ganska framfusiga fiskar, och är väl inte ett så jättelyckat sällskap till dvärgciklider.



            Vad det gäller tetrorna, så är båda fina. Dolkstickstetran blir väl större än rosentetran. Köpte själv 20 dolkstickstetror häromdagen, tydligen är de rätt ovanliga, och dyra, nuförtiden.

            håller med gällande dolkstickstetran har ej sett den på många butiker kanske sett den 1-2 ggr på 16+ butiker under 4 månader . Själv föredrar jag rosentetra pga utseendet ^^

            Kommentar

            • paxarn
              • July 2014
              • 20

              #7
              Ursprungligen postat av Shepard
              Hur stort är karet? Praktbotior blir stora, är aktiva och ganska framfusiga fiskar, och är väl inte ett så jättelyckat sällskap till dvärgciklider.



              Vad det gäller tetrorna, så är båda fina. Dolkstickstetran blir väl större än rosentetran. Köpte själv 20 dolkstickstetror häromdagen, tydligen är de rätt ovanliga, och dyra, nuförtiden.
              Tack för ditt svar!
              Karet är på 240 l. Jag upplever att de två jag har är rätt så sansade men det kanske ändå är för mycket för andra dvärgciklider än paletter. Paletterna håller på och stökar ibland men botiorna bara struntar i dem och kör sitt eget race, har aldrig sett dem bråka.

              Kommentar

              • Shepard

                • March 2003
                • 13992

                #8
                Ursprungligen postat av paxarn
                Tack för ditt svar!
                Karet är på 240 l. Jag upplever att de två jag har är rätt så sansade men det kanske ändå är för mycket för andra dvärgciklider än paletter. Paletterna håller på och stökar ibland men botiorna bara struntar i dem och kör sitt eget race, har aldrig sett dem bråka.
                Problemet är ju att om dvärgcikliderna, i sina försök att försvara revir och yngel, kan bli skadade av praktbotiorna, då dessa har vassa taggar under ögonen, som de kan fälla ut, om jag inte minns fel.
                "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                Min profil
                Mitt galleri

                Kommentar

                • paxarn
                  • July 2014
                  • 20

                  #9
                  Ursprungligen postat av Shepard
                  Problemet är ju att om dvärgcikliderna, i sina försök att försvara revir och yngel, kan bli skadade av praktbotiorna, då dessa har vassa taggar under ögonen, som de kan fälla ut, om jag inte minns fel.
                  Ok, ja det kanske kan bli på det sättet vilket inte låter så trevligt. Får nog ta en funderare igen vad jag ska skaffa för fisk och vilka jag ska göra mig av med.

                  Kommentar

                  • Shepard

                    • March 2003
                    • 13992

                    #10
                    Angående dolkstickarna, så kan jag meddela att de verkar vara fenbitare. Jag tror att de har varit på både scalarerna, Thorichthys elliotiparet, och även mina Brochis splendens har trasiga ryggfenor.

                    Så tyvärr åker de nog endera dagen.
                    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                    Min profil
                    Mitt galleri

                    Kommentar

                    • Kjell Fohrman
                      Administrator

                      • December 2001
                      • 48147

                      #11
                      Jag föredrar helt klart dolkstickstetror och de blir ju dessutom lite större. Jag har haft dom flera gånger och aldrig råkat ut för att de har bitit på fenorna.
                      Akvaristiska hälsningar
                      Kjell
                      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                      Kommentar

                      • Shepard

                        • March 2003
                        • 13992

                        #12
                        Jag köpte först 10, och hade då två scalarer, och så långt verkade allt vara bra. Se'n köpte jag 10 till, och efter det släppte jag i två scalarer till, och det verkade som om det satte igång då. Såg hur en tetra slet av kanske 1/3 av den ena scalarens bukfena, och slurpade i sig fenbiten som ett spaghettistrå

                        Nu har jag även som sagt sett att över och nederkanterna på elliotiparets stjärtfenor är bitna, och honan har fått sin ryggfensspets avbiten.
                        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                        Min profil
                        Mitt galleri

                        Kommentar

                        Arbetssätt...