Sorgmanteltetror eller Endlers Guppy?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jompii
    • July 2011
    • 23

    Sorgmanteltetror eller Endlers Guppy?

    Hejsan!

    Jag står inför ett väldigt svårt val. Jag kan inte bestämma mig för om jag ska inhandla sorgmanteltetror eller endlers guppys till mitt 112L-akvarium. Det smidigaste vore ju helt enkelt att köpa ett par sorgmanteltetror och några endlers guppys men saken är den att jag endast vill ha en sorts fisk i akvariet. Gillar inte att blanda :P
    Just nu så är det verkligen 50/50 och jag tänkte därför be er hjälpa mig välja

    Det är ju två ganska likartade fiskar. Både sorgmanteltetrorna och endlers guppys är ju ganska små i storleken (sorgmt är lite större), väldigt enkla att ha och göra med och ynglar gärna av sig. Lite annorlunda på sättet dom ynglar av sig och där är väl endlers lite smidigare än vad sorgmt är. Å andra sidan så är sorgmanteltetrorna snäppet vackrare än endlers när de är i stim. Å andra sidan så är väl endlers mer eftertraktade än sorgmt?
    Ni märker ju själva, velar utav bara den. Så snälla hjälp mig!!
  • Joakim Lundgren
    • August 2006
    • 631

    #2
    Sorgmantlar blir ju avsevärt större än vad endlers blir. Ett annat alternativ till sorgmantlarna om du vill ha yngel är kejsatetror. Fast min röst läggs ändå på Endlers, kolla om du kan hitta någon trevlig stam från en hemmaodlare.
    AKA: Lizardking

    Kommentar

    • Kvarnvik
      • February 2014
      • 113

      #3
      Det är ganska stor skillnad på sorgmanteltetra och endlers, tycker jag. Sorgmanteltetran blir bra mycket större, den växer både på höjden och längden och kan nog bli i storlek ungefär som en femkrona, om man tänker sig femkronan lite oval i formen :-) Är detta den enda art du tänker ha i akvariet, eller ska den komplettera annan fisk som redan finns där? Hur ser akvariet ut i övrigt med inredning osv?

      Kommentar

      • Erik Åhlander
        • January 2006
        • 1881

        #4
        Tetran blir bäst i ett större stim, ett större akvarium och gärna med lite fler tetraarter. I naturen går dom i blandade stim med ca 10 andra tetraarter (i tusental av vissa, färre av t ex serpatetror, sorgmantetror, nättetror).

        Kommentar

        • Inger H

          • December 2008
          • 11247

          #5
          Ursprungligen postat av Joakim Lundgren
          Sorgmantlar blir ju avsevärt större än vad endlers blir. Ett annat alternativ till sorgmantlarna om du vill ha yngel är kejsatetror. Fast min röst läggs ändå på Endlers, kolla om du kan hitta någon trevlig stam från en hemmaodlare.
          Kejsartetran blir även den en ganska så stor tetra som vuxen

          //Inger
          "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

          Kommentar

          • Joakim Lundgren
            • August 2006
            • 631

            #6
            Ursprungligen postat av Inger H
            Kejsartetran blir även den en ganska så stor tetra som vuxen

            //Inger
            112-liter är inte för litet för kejsartetror.
            AKA: Lizardking

            Kommentar

            • KristianE
              • April 2012
              • 1443

              #7
              Kan inte svart fantomtetra vara ett alternativ istället för sorgmantlarna. Dom blir ju något mindre och har lättare att hålla färgen än sorgmantlarna som är ganska känsliga om man vill att dom ska färga ut snyggt hela sin livslängd (blir ofta gråa och tråkiga). Dessutom är dom ju mindre så att du kan hålla fler i stimmet.
              //Kristian
              Följ mitt 1440l SA projekt på
              http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

              Kommentar

              Arbetssätt...