Vilken sorts tetra?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nex
    • March 2014
    • 6

    Vilken sorts tetra?

    Jag vet inte om det här är rätt ställe att lägga upp detta men jag har stora svårigheter att hitta runt här, blev medlem några dagar sedan.

    Det jag behöver hjälp med är att identifiera vad jag tror är en sorts tetra. Jag har letat väldigt länge på alla sätt jag kan över internet men hittar inte någon fisk som ens liknar denna. Köpte den på Bromma Zoo för längesen och de hade bara en. De visste inte vad det var för någon men jag köpte en och den levde ganska länge tills den fick något sorts internt hål i sidan.

    Fisken var kanske 4cm, genomskinlig med grönt skimmer och svarta eller ibland lite rödaktiga ögon. Den var ganska snabb så jag lyckades bara få en bild på den som jag ska försöka lägga upp. Vill hemskt gärna veta vad det är för något då jag vill ha många fler av denna fisk.

    Klicka på bilden för större version

Namn: DSC_0397.jpg
Visningar: 1
Storlek: 102,0 KB
ID: 2184572
    Senast redigerad av Nex; 28 March 2014, 23:27.
  • Erik Åhlander
    • January 2006
    • 1881

    #2
    Vet inte vad det är, det finns ett antal genomskinnliga tetror, men den är lik Leptagoniates pi. Den finns faktiskt på beställningslistor just nu, men är ganska dyr.

    Sedan tycker jag mig se en oskarp glasmal, Kryptopterus vitreolus, i bakgrunden.
    Senast redigerad av Erik Åhlander; 28 March 2014, 23:29.

    Kommentar

    • Nex
      • March 2014
      • 6

      #3
      Ursprungligen postat av Erik Åhlander
      Vet inte vad det är, det finns ett antal genomskinnliga tetror, men den är lik Leptagoniates pi. Den finns faktiskt på beställningslistor just nu, men är ganska dyr.

      Sedan tycker jag mig se en oskarp glasmal, Kryptopterus vitreolus, i bakgrunden.
      Ja, den ser väldigt lik ut men min såg lite kraftigare ut, typ att den jag hade var mer som andra tetror och Leptagoniates ser ut att vara mer som en glasmal i huden och hur den är klarare.. kanske dessa tetror är släkt. Leptagoniates duger iaf i utseende för att ersätta den här. Är den sällsynt? Om den inte är känslig kanske jag kan skaffa ett gäng... Om de går ihop med mina andra fiskar.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Ja den är nog relativt ovanlig
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        Arbetssätt...