Sällskap till Distichodus fasciolatus?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • mikoto
    • July 2011
    • 215

    Sällskap till Distichodus fasciolatus?

    Vi fick för ett tag sedan en grupp okända fiskar till föreningen här i Skövde. Relativt nyligen fick vi reda på vad de är för några och de är Distichodus fasciolatus. De verkar härstamma från afrika då, verkar även vara en tetra på något vis men jag förstår inte hur. Jag tycker de verkar vara ett eget släkte...

    Hur som så har jag väldigt dålig koll på afrikanska biotoper utom grundläggande om Malawi och Tanganyika sjöarna. Är det någon här som har bra förslag på afrikanska fiskar som går ha ihop med dessa som passar ihop mer?

    Helst skulle vi nog bli av med de egentligen men jag misstänker att då det är ganska udda och stora fiskar kan det bli besvärligt...

    De är ganska stora, den största ligger nog runt 35 cm så de får vara ganska stora fiskar till helst. De går i ett 720 liters(de gick i ett 400 temporärt men där fungera de verkligen inget vidare, blev helt sönderstressade av det) tillsammans med två V. Synspilum, en black ghost och en zebraciklid. Visserligen ett fungerande gäng men karet i sig är väldigt tråkigt och behöver en make-over. Skulle man då ha kvar eländesfiskarna så skulle ett tema runt de nog fungerar bäst. Om inget annat lite roligt att gotta sig i.

    Jag fundera mest på andra småstora lite udda fiskar så som kanske lungfisk eller fengäddor.

    Någon som har kul förslag på sällskap annars?

    Kan för övrigt intyga det som står på många ställen, de äter allt. Växter går inte ha i karet, alls. De åt till och med upp rotstockarna på mina fina anubias plantor. Dock är de en utmärkt dumpningsplast för överskottet från high-tech växtkaren. En utmärkt ersättare för guldfiskarna vi hade innan...
Arbetssätt...