Kolglödstetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • heba
    • September 2013
    • 847

    Kolglödstetra

    Jag har sedan första gången jag såg dessa tyckt att dom är så vackra och skulle vilja ha ett gäng, men undrar om någon med erfarenhet eller kunskap av/om denna tetra kan svara på mina frågor?
    Var i akvariet håller dom mest till - botten, mellan eller ytskikt? Dom jag har sett i butiker stimmar rätt bra, gör dom så även i ett större akvarium (bara sett dom i små akvarier)?
    Jag skulle ev ha dom i ett kar med ytvattenavrinning där det är en "kam" så önskvärt är ju att fisken inte föredrar att hålla till vid ytan då dom riskerar att hamna i avrinningsboxen alt sumpen.
    Om dessa inte fungerar mottar jag gärna tips på andra tetror!
    /Helene

    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Dessa är enkla små tetror, det är lite överallt i karet skulle jag vilja säga
    här är en lite film på ett av mina kar som har dessa tetror.

    Senast redigerad av PiaJo; 10 December 2013, 07:19.
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • Shepard

      • March 2003
      • 13992

      #3
      En trevlig, och enligt min erfarenhet, tålig liten tetra. Köpte 30 stycken för ett eller ett par år se'n, och de flesta lever fortfarande. Tycker nog de rör sig lite överallt, och håller ihop ok, även man kanske inte kan kalla det stimma.
      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
      Min profil
      Mitt galleri

      Kommentar

      • heba
        • September 2013
        • 847

        #4
        Tack för filmer och svar! Då blir det nog ett gäng av dessa!
        /Helene

        180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

        Kommentar

        • Erik Åhlander
          • January 2006
          • 1881

          #5
          Har du dem utan andra fiskarter och med mycket vegetation, finns chansen att de istället blir fler...

          Kommentar

          • heba
            • September 2013
            • 847

            #6
            Ursprungligen postat av PiaJo
            Dessa är enkla små tetror, det är lite överallt i karet skulle jag vilja säga
            här är en lite film på ett av mina kar som har dessa tetror.

            http://www.youtube.com/watch?v=fjIbM2KC2Ok
            Piajo - vad är det för Corydoras i den sista filmen, dom ser urläckra ut och likaså vad är det för dvärgciklider?

            Ursprungligen postat av Erik Åhlander
            Har du dem utan andra fiskarter och med mycket vegetation, finns chansen att de istället blir fler...
            Ja, det är ju en tanke
            /Helene

            180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

            Kommentar

            • PiaJo

              • August 2009
              • 13001

              #7
              Det är corydoras "goldstripe" cikliderna är Apistogramma Baenschi och Laetacara Araguaie
              /PIA

              Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

              Kommentar

              • PiaJo

                • August 2009
                • 13001

                #8
                Jag har fått yngel på dessa tetror, har sett minst tre yngel hemma hos mig
                /PIA

                Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                Kommentar

                • PiaJo

                  • August 2009
                  • 13001

                  #9
                  här kommer lite bilder med på dem
                  Bifogade filer
                  /PIA

                  Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                  Kommentar

                  • heba
                    • September 2013
                    • 847

                    #10
                    Dessa Corydoras skapar ett "villha" sug så jag skall se mig om var man kan tänkas hitta sådana, var har du hittat dina - finns dom på "någons" lista?
                    Kul med yngel - visst är det svårt att få yngel på tetror?
                    Jag fortsätter Piajo med mina frågor till dig - hur stort är karet du har dom 2 arterna dvärgciklider? Jag kommer ju ha ett kar som är knappt 200 liter och velar fram och tillbaka vad jag vill ha däri, förutom tetrorna.... Jag skulle ju vilja ha något mer är ett par dvärgciklider. Jag är medveten om att dom behöver möjligheten till gömställen och skydd, men jag vill ju inte ha "krig" i burken.
                    /Helene

                    180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                    Kommentar

                    • heba
                      • September 2013
                      • 847

                      #11
                      Ursprungligen postat av PiaJo
                      här kommer lite bilder med på dem
                      Vilka snyggingar och vilken bedrift att fota dessa små snabba fiskar !!
                      /Helene

                      180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                      Kommentar

                      • PiaJo

                        • August 2009
                        • 13001

                        #12
                        Ursprungligen postat av heba
                        Dessa Corydoras skapar ett "villha" sug så jag skall se mig om var man kan tänkas hitta sådana, var har du hittat dina - finns dom på "någons" lista?
                        Kul med yngel - visst är det svårt att få yngel på tetror?
                        Jag fortsätter Piajo med mina frågor till dig - hur stort är karet du har dom 2 arterna dvärgciklider? Jag kommer ju ha ett kar som är knappt 200 liter och velar fram och tillbaka vad jag vill ha däri, förutom tetrorna.... Jag skulle ju vilja ha något mer är ett par dvärgciklider. Jag är medveten om att dom behöver möjligheten till gömställen och skydd, men jag vill ju inte ha "krig" i burken.
                        Dessa corysar kan man hitta lite överallt, annars brukar de och beställa dock är de inte den billigaste sorten. Ingen aning om det är svårt eller lätt att få yngel på tetror, en dag var de bara där
                        om du har ett kar på 200 liter så kan du ha en sort med Apistogramma , du kan tex ha två honor och en hanne, det blir perfekt och brukar funka bra utan att det blir mycket strider
                        /PIA

                        Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                        Kommentar

                        • Shepard

                          • March 2003
                          • 13992

                          #13
                          Har läst om fler som helt plötsligt bara haft fler av kolglödstetrorna, än de började med. Tetror brukar väl annars vara rätt pigga på att äta sina ägg och yngel, men en gissning är att de vuxna kolglödstetrorna helt enkelt är för små för att ta äggen och ynglen, eller i alla fall för att ta några större mängder.
                          "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                          Min profil
                          Mitt galleri

                          Kommentar

                          • PiaJo

                            • August 2009
                            • 13001

                            #14
                            Kolglödstetror tar scalaryngel utan problem, det har jag sett själv idag

                            Tror att nyckeln till det hela är att ha tät växtlighet
                            /PIA

                            Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

                            Kommentar

                            • heba
                              • September 2013
                              • 847

                              #15
                              Ursprungligen postat av PiaJo
                              Dessa corysar kan man hitta lite överallt, annars brukar de och beställa dock är de inte den billigaste sorten. Ingen aning om det är svårt eller lätt att få yngel på tetror, en dag var de bara där
                              om du har ett kar på 200 liter så kan du ha en sort med Apistogramma , du kan tex ha två honor och en hanne, det blir perfekt och brukar funka bra utan att det blir mycket strider
                              Hittade corysarna på akvarietekniks lista, blir till att beställa!
                              Så du tror att det blir för mycket med 2 sorter/arter dvärgciklider i det karet?
                              /Helene

                              180 liter växt- räk- och guppykar samt 275 liter SA-inspirerat.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...