Vilka tetror till 240 l sydamerikanskt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • emmaf123
    • February 2011
    • 30

    Vilka tetror till 240 l sydamerikanskt?

    Är inne på svart/röd fantomtetra, men den röda vill nog ha det lite svalare än vad jag har i mitt kar (25 grader).
    Även vitfenad rosentetra, rödmunstetra eller kardinaltetra kikar jag på, men gillar att fantomtetran är lite högre i kroppsformen. Vill gärna ha något som stimmar snyggt

    Tips?
  • PiaJo

    • August 2009
    • 13001

    #2
    Rödmunstetran är väl den som stimmar bäst men sen beror det på vad du har för övriga fiskar med, så att så tetror inte blir uppätna
    jag gillar Kolglödstetran mycket men den är liten och i lite dunkelt ljus så är den orangeröd och lite gnistrande, ja som glödande kol
    /PIA

    Jag är medlem i NCS - föreningen för dig som tycker om ciklider!

    Kommentar

    • KJE
      • August 2013
      • 1066

      #3
      Dom flesta tetrorna verkar ju tyvärr stimma rätt dåligt om dom inte känner sig hotade, mina stimmar som allra bäst när jag är nere och rotar i akvariet, eller när dom nyss blivit inkoppade
      Min projekttråd: https://www.zoopet.com/forum/forum/-...rikansk-biotop

      Kommentar

      • emmaf123
        • February 2011
        • 30

        #4
        Jag har unga skalarer, schackbrädesciklider, sterbai och ancistrus så än så länge finns det inget som äter upp mindre tetror.

        Rödmunstetran har jag funderat på, ska försöka kika på kolglödstetra i butik

        Kommentar

        • henrikl
          • November 2012
          • 639

          #5
          Även unga scalarer är bra på att äta tetror.
          2165 liter akvarievatten i hus och garagerum.
          Mest L-malar tillsammans med Sa, malawi, räkor.

          Kommentar

          • LS10
            • November 2010
            • 258

            #6
            Jag har svarta fantomtetror i just ett 240liters kar, men jag tycker faktiskt de hör till några av de tråkigare tetra-arterna. Mina stimmar hemskt dåligt, jag ser dem knappt som en stimfisk, och de är överhuvudtaget ganska stillastående och tråkiga. Tycker de mest är fina när de spelar för varandra, men mina gör det allt mindre med åldern och den fina svarta färgen har bleknat av.
            Rödmunnar däremot verkar vara en trevlig stimfisk, både fin att titta på och en av de arter som stimmar bättre.

            Kolglödstetra har jag också haft, de kan bli riktigt vackra, men blir mindre än t.ex. neontetror så kanske inte så lämpliga tillsammans med skalarer.

            Kommentar

            • emmaf123
              • February 2011
              • 30

              #7
              Ursprungligen postat av henrikl
              Även unga scalarer är bra på att äta tetror.
              Än så länge ca 3 cm så några månader har jag på mig

              Kommentar

              • emmaf123
                • February 2011
                • 30

                #8
                Ursprungligen postat av LS10
                Jag har svarta fantomtetror i just ett 240liters kar, men jag tycker faktiskt de hör till några av de tråkigare tetra-arterna. Mina stimmar hemskt dåligt, jag ser dem knappt som en stimfisk, och de är överhuvudtaget ganska stillastående och tråkiga. Tycker de mest är fina när de spelar för varandra, men mina gör det allt mindre med åldern och den fina svarta färgen har bleknat av.
                Rödmunnar däremot verkar vara en trevlig stimfisk, både fin att titta på och en av de arter som stimmar bättre.

                Kolglödstetra har jag också haft, de kan bli riktigt vackra, men blir mindre än t.ex. neontetror så kanske inte så lämpliga tillsammans med skalarer.
                Bra att veta, lutar nästan åt rödmunstetran då

                Kommentar

                • tellic
                  • October 2013
                  • 24

                  #9
                  Har 20 st Rödmunstetror tillsammans med två unga Scalarer. Kan lugnt säga att det är tetrorna som bestämmer i akvariet.
                  Det stämmer som föregående talare, att Rödmunstetrorna stimmar väldigt dåligt när de inte känner sig hotade, annars är de väldigt glada för strömt vatten, där de gärna stimmar.
                  350 L Sydamerika Rödmunstetror, Scalarer, Rosentetror, L-Malar | BTN Amazonas

                  Kommentar

                  Arbetssätt...