Sorgmanteltetror

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JeniXx
    • July 2013
    • 18

    Sorgmanteltetror

    Jag läste i någon tråd någonstans att det var många som var besvikna på sina sorgmanteltetror för att de inte stimmade utan istället hade skaffat sig egna revir och höll sig där. Och att de slogs om någon av dem kom in på deras revir. Är detta vanligt?

    Jag blev förvånad för jag själv hade ingen aning om hur dessa fiskar var innan jag köpte ett stim på tio stycken. Det är snart ett år sedan och det är nu bara åtta kvar.
    Men mina har hela tiden simmat i stim runt i akvariet. Jag vet inte vad jag har för fördelning mellan könen då de har lite olika sorters fenor men många av dem har nu börjat bli lite tjocka och jag misstänker att det är honor. Kanske har det med saken att göra?

    I djuraffären sa de till mig att det är en stimfisk, men är det vanligare att de inte simmar i stim?
  • Shepard

    • March 2003
    • 13992

    #2
    Tetror i akvarier brukar stimma mindre när de inte känner sig hotade. Hur det är med just sorgmanteltetror är jag osäker på, men en del arter ägnar sig "uppvisningsstrider", där de spänner ut fenorna, och cirklar runt varandra. När jag hade mina vitfenade rosentetror har jag för mig att både hanar och honor betedde sig så mot andra av samma kön.
    "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
    Min profil
    Mitt galleri

    Kommentar

    • KristianE
      • April 2012
      • 1443

      #3
      Jag har ett litet stim (typ 35 kvar skulle jag tippa). Dom stimmar väldigt bra i perioder, just nu har jag 3 mindre stim i mitt akvarium men vissa kvällar simmar dom runt i enad grupp. Har aldrig upplevt någon form av revirbeteende.
      Mina håller på å snurrar lite ibland som beskrivs ovan, vet inte om det är uppvisning eller lekbeteende men det brukar avta. Jag har aldrig sett dom skada varandra.
      //Kristian
      Följ mitt 1440l SA projekt på
      http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

      Kommentar

      Arbetssätt...