En katt bland hermelinerna....2....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter79
    • April 2012
    • 311

    En katt bland hermelinerna....2....

    Har 33 st kardinaltetror i 180-karet hemma, men d är två av dessa som ser istället ut som neontetror. Har sett detta förut i andras kar också, att en i kardinalstimmet ser ut som en neon. Hur kan d bli så här..?
    Förstår att dom är besläktade, men jag tyckte jag köpte ett stim kardinaler, men nu när d vuxit så skiljer sig som sagt dessa två, i mittens nedre del av bilden
    Klicka på bilden för större version

Namn: ImageUploadedByTapatalk1371271183.232751.jpg
Visningar: 1
Storlek: 258,4 KB
ID: 2184089
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Jepp, en neon bland kardinalerna. Det är inte konstigt att de förväxlas, antingen hos grossisten eller i affären och är sådant som händer...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Mumin
      • October 2007
      • 3837

      #3
      Jag tycker inte det ser ut som neontetror, Paracheiorodon innesi, men väl grön neontetra, P. simulans.
      Det ser inte ut att vara mycket rött på dem, och det blå strecket går hela vägen ut på stjärtspolen, och då är det P. simulans. Den sistnämnda karaktären är det som man främst skiljer P.simulans och P. innesi på.
      För mycket är inte nog!
      Jag VILL ha en Elefantofon!!

      Kommentar

      • Peter79
        • April 2012
        • 311

        #4
        En katt bland hermelinerna....2....

        Oj, ja, d blåa går hela vägen på båda
        Spelar d röda mindre roll då för art bestämningen?

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          Grön, eller falsk, neontetra kan ha varierande grad av rött, en del har i stort sett inget alls. Men just att den blå färgen går hela vägen ut på stjärtspolen är typiskt. Så ja, du har fått två gröna neontetror bland dina kardinaler. I mitt tycke, den allra vackraste av de tre arterna Paracheiorodon. Ha gärna lite flytväxter som dämpar så framträder deras skönhet ännu tydligare.
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • Peter79
            • April 2012
            • 311

            #6
            En katt bland hermelinerna....2....

            Där ser man, va härligt att bli överaskad av hemma karet som man trodde man hade stenkoll på. Har både vallisinera och Cabomba caroliniana som lägger sig över ytan, men i karet på jobbet har jag Riccia fluitans som jag kanske skulle ta hem en bit, den växer som bara den när jag har den flytande

            Kommentar

            • Erik Åhlander
              • January 2006
              • 1881

              #7
              P, axelrodi och P. simulans förekommer ju delvis i ungefär samma områden (rio Negro - Orinoco; även om jag tvivlar på att man kan hitta dem tillsammans) så dom har nog blivit blandade hos grossisten. P. innesi bor i övre Amazonas nära gränsen Peru/Brasilien. Men eftersom Colombia sticker ned en liten flik ned till Leticia vid Amazonasfloden så kan faktiskt alla tre komma hit via Colombia.

              Kommentar

              • Peter79
                • April 2012
                • 311

                #8
                En katt bland hermelinerna....2....

                Häftigt, om man ändå kunde följa deras resa hit

                Kommentar

                • Mumin
                  • October 2007
                  • 3837

                  #9
                  Rubriken borde varit två hermeliner bland katterna....
                  För mycket är inte nog!
                  Jag VILL ha en Elefantofon!!

                  Kommentar

                  • Bygert
                    • March 2010
                    • 2169

                    #10
                    Länge kallades den där för falsk neontetra och artnamnet simulans går ju åt samma håll, den simulerar att den är nåt annat. Det har ju fiskstackarn rakt inte gjort sig förtjänt av, den duger gott på egna meriter. Fast grön neontetra, är det så mycket bättre som namn? Hur gröna är de egentligen?
                    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                    Kommentar

                    • Shepard

                      • March 2003
                      • 13992

                      #11
                      Nej, då har ju svart neontetra mer grönt. Och frågan är hur mycket neontetra DEN är Dessa handelsnamn...
                      "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
                      Min profil
                      Mitt galleri

                      Kommentar

                      • Mumin
                        • October 2007
                        • 3837

                        #12
                        Svart neontetra tillhör ett annat släkte, Hyphessobrycon med artnamnet herbertaxelrodhi. Det är väl mest det neonfärgade strecket som gett den dess namn.
                        Men P. simulans är ju varken falsk eller grön, snarare intensivast blå av alla Paracheiorodon-arterna. Lite falsk kanske den kan anses vara eftersom det röda kan variera så mycket, ibland är det så kraftigt och stort att den gott kan tas för en neontetra. Men grön, det finns ju inte tillstymmelse till grönt i den.
                        Dock, inte ett handelsnamn till, bättre att lära sig de latinska, så är man alltid säker på vad man talar om för fisk.
                        För mycket är inte nog!
                        Jag VILL ha en Elefantofon!!

                        Kommentar

                        • Bygert
                          • March 2010
                          • 2169

                          #13
                          Hyphessobrycon herbertaxelrodi, jo man kan lära sig vetenskapliga namn (som inte alltid är latinska) men då med fördel också att stava till dem, tre h räcker i namnet. Lite elakt Mumin men du bjöd ju in till det eller hur?

                          Vetenskapliga namn kan ju också vara helt bort i skogsbrynet galna, äggläggare som heter viviparus t ex. Och den där falska/gröna känns väl inte som nån simulant. Fast jämfört med handelsnamn så skall det ju i alla fall vara definierat vad man pratar om och bara det är ju en god sak.
                          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                          Kommentar

                          Arbetssätt...