Oidentifierad tetra

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • oelendra
    • October 2012
    • 72

    Oidentifierad tetra

    Hej!

    Jag har råkat få med mig en för mig okänd tetra hem när jag köpte några koppartetror förra veckan. Affären visste inte heller vad det var för tetra. Jag kan tyvärr inte fota den, men ska beskriva den så noga som möjligt.

    Den är ungefär lika stor som en koppartetra, kanske något mindre.

    Den har mellan till mörkgrå kropp, spetsiga fenor med ljusa tippar, precis som koppartetran, utom på stjärtfenan. På stjärtfenan har den en rund mörk fläck, som inte sträcker sig upp på kroppen som hos koppartetran. På vardera sida om fläcken är två kopparfärgade fläckar.

    Mest liknar den en lykttetra eller nättetra, men den saknar rött på ögonen. Mest lik en lykttetra, när jag nu tittar på artbeskrivningarna igen. Men som sagt, inget rött på ögonen.

    Är det en lykttetra ändå??

    Det roliga med detta är att detta är andra gången jag fått hem denna lilla fisk. För flera veckor sen köpte jag fyra koppartetror, men det visade sig att den ena var av annan art, och den fick snabbt flytta tillbaka till affären. Och affären visste inte varifrån den kommit, de har inte beställt den, utan har nog råkat följa med i fiskleveransen, så de har inga fler av den heller.
    Och nu har den råkat flytta hit igen. Otur? Eller ödet?
  • Azur
    • March 2003
    • 12946

    #2
    Utan bild är det nog hopplöst att identifiera den (och även med bild kan det bli svårt).
    Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

    Kommentar

    • Stinastygg
      • May 2013
      • 19

      #3
      Kan det vara en guldtetra?

      Kommentar

      • Shepard

        • March 2003
        • 13992

        #4
        Den här?

        "You can fight like a krogan, run like a leopard, but you'll never be better than commander Shepard" (Miracle of Sound)
        Min profil
        Mitt galleri

        Kommentar

        • ansjo
          • November 2005
          • 29967

          #5
          Låter som Soltetra http://www.zoopet.com/fiskar/fisk.php?NR=412&SOK=1
          /Anders

          Medlem i NCS - givetvis!

          Kommentar

          Arbetssätt...